Op vakantie met heilig avondmaal

Ds. L. Krooneman / Geen reacties

Vraag

Is het een belediging voor de Heere wanneer je door vakantie of een weekendje weg de avondmaalszondag mist en dus een keer niet deelneemt aan Zijn tafel? Het voelt wat als de gelijkenis van de koninklijke maaltijd waarbij mensen één voor één afzeggen, maar er zijn kerken waar wekelijks avondmaal gevierd wordt en is het alleen dán/dáárom minder erg wanneer een keer niet 'kunt'?

Ik weet zo niet of de maaltijd van de Heere opgenomen is in de jaarlijkse planning. Dagjes weg regelen is soms vroeg nodig omdat het anders niet meer kan, door tijdsdruk en doordat vooruit denken niet m'n sterkste punt is, vergeet ik soms rekening te houden met dingen zoals dus het heilig avondmaal. Is het dan terecht of overdreven dat ik me schuldig voel?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Enerzijds hoef je je niet schuldig te voelen als je door een vakantie of door een weekendje weg een keer niet deel kunt nemen aan het Heilig Avondmaal. Het zou een grotere belediging zijn als je in de kerk aanwezig was en niet deel zou nemen aan het Heilig Avondmaal, terwijl je wel (oprecht) belijdenis van het geloof hebt afgelegd. Anderzijds is het beter om de jaarplanning van de kerk op te vragen of in te zien, zodat je voor zover dat mogelijk is je vakantie of weekendje weg daar omheen kunt plannen. Het kan een keer gebeuren dat het niet anders kan, maar probeer zoveel als mogelijk is de diensten bij te wonen in de gemeenschap der heiligen en zeker als het Heilig Avondmaal wordt gevierd.

Veel zegen toegewenst aan de tafel van de Heere.

Met hartelijke groet,
Ds. L. Krooneman

Lees meer artikelen over:

Heilig Avondmaal