Rechterflank van gereformeerde gezindte

Ds. J.D. Heikamp / 1 reactie

Vraag

Voor ds. Heikamp. Dominee, enige tijd geleden zei u in een bijdrage n.a.v "tienduizend vragen en antwoorden", dat u vragen krijgt m.b.t. de rechterflank van de gereformeerde gezindte omdat daarvan geen panelleden zijn. Laat ik nu altijd denken dat uzelf tot de rechterflank behoort. Maar dit terzijde, mijn vraag is deze: Hoe kan het toch dat de preken in de rechterflank zo anders zijn dan die van Johannes de Doper, van de Heere Jezus zelf en van de apostelen? Want die preekten: "bekeert u, want het koninkrijk der hemelen is nabij gekomen, en wendt u naar Mij toe en wordt behouden, en bekeert u en gelooft het evangelie." En in de rechterflank wordt gepreekt, zoals ik pas van iemand op deze site las, die het zo samenvatte: "Wat je hoort, is dat de Heilige Geest het moet doen en hoe Hij dat doet en wat je allemaal meemaakt en moet hebben meegemaakt en dat je om dit alles maar veel moet vragen." Nu komt dit vaak naar voren op deze site, in columns, vragen en reacties, maar ik heb nog niet een duidelijk antwoord gezien van iemand uit de rechterflank van de gereformeerde gezindte. Nogmaals mijn prangende vraag: Waarom is de prediking anders dan de prediking van genoemde bijbelse personen? Want ik zit nu al enkele jaren onder de prediking in de rechterflank, maar ik loop hier vooral de laatste tijd steeds meer tegenaan.

Antwoord

In alle bescheidenheid reken ik mezelf tot de rechterflank van de gereformeerde gezindte. Daar worden zij mee bedoeld die een schriftuurlijk- bevindelijke prediking voorstaan en proberen te preken. In doorsnee zijn dat de predikers die behoren tot de behoudende vleugelen binnen hun kerkverband.

De samenvatting die je geeft van de predikingen die je beluistert vind ik een beetje een karikatuur. Ik spreek voor mezelf en niet voor collega's. Onlangs heb ik enkele teksten die je noemt in de prediking uitgelegd. Geprobeerd het woord "bekering" uit te leggen als een bijbelse en Goddelijke eis. Niemand heeft het recht om onbekeerd te leven. Wel, dat een ieder heeft weder te keren tot de Heere in een weg van geween en smeking, omdat we tegen God gezondigd hebben en met Hem, door Christus, verzoend moet worden door het geloof.

Hoe komt het dat niemand zich tot God bekeert in deze weg van droefheid en smart over de zonde? We hebben geen lust om de Heere te vrezen en Hem lief te hebben. Dat is de geestelijke doodstaat van de gevallen mens in Adam. We liggen immers verdoemelijk voor God, zegt ook het doopformulier. Het is daarom het werk van de Heilige Geest in het hart van een uitverkoren zondaar om te brengen tot geloof en bekering in Christus. Hij is Koning van het Koninkrijk der hemelen en dat krijgt gestalte in het hart van Zijn volk. Mijn Koninkrijk is niet van deze wereld, Mijn koninkrijk is binnen in u. Dan is ons eigen koninkrijkje afgebroken.

Onderdaan van deze Koning te zijn in een weg van wedergeboorte en bekering. Het werk van Gods lieve Geest in het hart. En dit Koninkrijk is nabij gekomen. Deze koning staat gereed om te komen op de wolken des hemels om te oordelen de levenden en de doden. Hij geeft de tekenen duidelijk weer wanneer hij wederkomt als Koning en als Rechter.

Zo voel ik me één met de prediking van Johannes en de Heere Jezus Zelf, Die deze woorden ook heeft uitgesproken. Zonder mezelf in de verste verte te durven te vergelijken met Johannes.

Probeer eens wat minder kritisch naar de kerk te gaan en luister ontspannen. Bidt voor hem die voorgaat in de dienst des Woords. Zij zijn diep en steil van de bediening van Gods Geest afhankelijk.

Ik zeg dus niet dat jouw karikatuur van een prediking geen waarheid kan bevatten. Maar ik denk toch dat er weinig of geen predikanten zich in jouw bevinding van hun preken kunnen vinden.

Ga eens met je vraag en dit antwoord naar de predikant toe en vraag hem naar zijn opvatting in deze. Over het algemeen staat de deur van de pastorie open voor een ieder met opbouwende kritiek. In alle bescheidenheid zal hij dan uitleggen dat de Heere Zelf de eis van geloof en bekering werkt in het hart van verloren zondaren. Een gezegend gesprek toegewenst.

Met hartelijke groeten van een die na 40 jaar nog steeds moet leren bidden: Heere, leer Gij mij Uw Woord te verkondigen naar de zin en mening des Geestes.

Ds. J. D. Heikamp

Lees meer artikelen over:

bevindingpreekreformatorisch
1 reactie
waldboy
@jsbach-en zo is het met alles. De Bijbel als basis, bron.