Bidden om dagelijks brood

Ds. G.K. Terreehorst / 4 reacties

Vraag

Een vraag die mij, als vader, bezighoudt is waarom in het Onze Vader gevraagd wordt om dagelijks brood enzo. Ik zou het vreemd vinden als mijn kinderen mij dagelijks vragen om eten en om niet in gevaar gebracht te worden. Ik vind dat vanzelfsprekend dat ik mijn kinderen eten geef en ze niet in verzoeking breng. Als ik, als aardse vader, dat al vanzelfsprekend vind, dan moet dat toch voor God de Vader helemaal vanzelfsprekend zijn?

Antwoord

Beste vader,

Onze hemelse Vader zorgt nog beter voor Zijn kinderen dan de beste aardse vader dat ooit kan doen. Hij hoeft daarvoor niet gesmeekt of gebeden te worden, nee dat doet Hij uit liefde. In de Bergrede zegt de Heere Jezus tegen Zijn discipelen: "als een aardse vader, die zondig is, zijn kinderen al goede gaven weet te geven hoeveel te meer zal uw Vader in de hemel dat doen." Net zoals een aardse vader, geeft ook de hemelse vader niet alleen voeding aan Zijn kinderen als ze daarom vragen. Net zoals een aardse Vader omringt de hemelse Vader Zijn kinderen met zorg en liefde, zelfs als ze daar misschien helemaal niet op zitten te wachten. Maar al te vaak geeft een vader zijn kind juist iets niet wat het vraagt, omdat hij weet dat dit niet goed is voor het kind. Het kind krijgt niet altijd wat het wil, maar wel wat het nodig heeft. Ook de hemelse Vader zorgt zo voor zijn kinderen. Dat is inderdaad helemaal vanzelfsprekend.

Maar waarom moeten wij dan toch dagelijks om brood vragen? Waarom wil de hemelse Vader dat we elke dag bidden "leidt ons niet in verzoeking"? Dat is niet omdat de Vader het anders niet wil geven. Maar dat is om ons er elke dag bewust van te maken dat we al deze dingen van onze hemelse Vader krijgen. Juist omdat de hemelse Vader niet zichtbaar is, kunnen we al snel gaan denken dat we al die dingen aan onszelf te danken hebben. Aan ons harde werk of aan onze eigen inspanning. We vergeten dan de hemelse Vader ervoor te danken. Dit dagelijkse gebed is er dus niet zo zeer om de hemelse Vader te overtuigen, maar vooral om ons afhankelijkheid te leren.

Ik hoorde ooit een verhaal van een zoon die ging studeren en op kamers ging wonen. Elk weekend als hij thuiskwam, dan gaf zijn vader hem geld mee om de komende week weer eten te kunnen kopen. Op een dag zei deze jongen tegen zijn vader: "waarom krijg ik eigenlijk elke week geld van u? Is het niet veel makkelijker omdat één keer per maand te doen? Dan hoef ik ook niet meer elk weekend heen en weer te reizen." De vader antwoordde: "Je krijgt elke keer genoeg voor één week, want ik zie je nog zo graag thuiskomen!" Misschien is ook dat wel de reden dat we moeten bidden om dagelijks brood: de hemelse Vader ziet ons zo graag bij Hem thuiskomen!

Ds. G. K. Terreehorst

Lees meer artikelen over:

Onze Vader
4 reacties
jannas
lk las eens een verhaaltje over een jongetje dat elke dag bij een boer aardappelen ging halen voor de maaltijd. En steeds kreeg hij van die boer precies voldoende aardappelen voor de maaltijd. Elke dag opnieuw. Op een dag vroeg hij aan de boer waarom hij hem niet genoeg gaf voor een hele week. Dat was toch veel gemakkelijker? De boer antwoordde dat hij dat niet deed, omdat hij de jongen zo graag zag. Het is maar een voorbeeld, maar zo ziet God ons met eerbied gesproken ook graag bij Hem komen in gebed. Hij weet al wat wij nodig hebben en Hij wil het geven. Is dat geen reden tot dankbaarheid?
Samanthi
Psalm 81 doe uw mond wijd open en Ik zal hem vervullen.
Als je je mond niet open doet kan Hij hem niet vullen.
PvdV
@samanthi je mag niet praten met volle mond...
Erik1960
Het is al heel lang geleden dat ik een preek over deze regel in het Onze Vader hoorde van wijlen dominee/dichter Jaap Zijlstra. Hij legde uit dat in het 'Geef' ook de herinnering besloten ligt dat de Eeuwige een belofte aan ons heeft gedaan.