Maagdelijke geboorte

Ds. G. Kater / Geen reacties

Vraag

In de Bijbel is de maagdelijke geboorte van Jezus Christus een belangrijk heilsfeit. Maar hoe zit het met de kinderen die door middel van IVF verwekt worden, van wie de moeder nooit gemeenschap heeft gehad? Dan spreek je toch eigenlijk ook van een maagdelijke geboorte?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Van de Heere Jezus Christus belijden wij in de apostolische geloofsbelijdenis op grond van Gods Woord dat Hij "ontvangen is van de Heilige Geest, geboren uit de maagd Maria." Het unieke van de maagdelijke geboorte van de Heere Jezus is dat Hij geboren is "door de kracht van de Heilige Geest, zonder mans toedoen" (artikel 18 NGB).

Dat kan van de methode van IVF uiteraard nooit gezegd worden, ook al kan het in theorie voorkomen dat als gevolg hiervan een vrouw een kind baart zonder seksuele gemeenschap gehad te hebben. (In de praktijk vermoed ik dat deze situatie overigens vrijwel nooit zal voorkomen, juist omdat IVF een (laatste) hulpmiddel is wat wordt gebruikt bij ongewenste kinderloosheid). Bij IVF wordt er kunstmatig, buiten het lichaam van de vrouw, een bevruchting tot stand gebracht tussen een eicel van de vrouw en een  spermacel van de man, dus wel "met mans toedoen."

Afgezien van de vraag of IVF een bijbels verantwoorde methode is, is in ieder geval duidelijk dat we het Bijbels spreken over de maagdelijke geboorte hier nooit op mogen toepassen.

Met hartelijke groet,
Ds. G. Kater