Predikanten moeten kennis Hebreeuws en Grieks hebben

ds. R.W. Mulder / Geen reacties

Vraag

Er is/was discussie of er ook hbo-predikanten moeten komen. Belangrijkste bezwaar: ze hebben geen Latijn en Grieks gestudeerd. Maar wat is daar het belang van, want de Bijbel is toch al lang vertaald en Latijn en Grieks zijn 'dode' talen die niemand meer spreekt?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Dat de Bijbel allang vertaald is, klopt zeer zeker. Voor een predikant is het echter van belang dat hij zelfstandig kan vertalen om zo nog beter de inhoud en betekenis van de tekst te ontdekken. Vertalen gaat namelijk altijd gepaard met het maken van keuzes. Als predikant merk ik hoe belangrijk het is om de grondtalen Hebreeuws en Grieks te kunnen lezen. Nogal eens ontdek ik dat er in de grondtaal zaken staan die in een vertaling nauwelijks of moeilijk tot uiting zijn te brengen. Ik ben zeer dankbaar dat ik kennis van de grondtalen tijdens de studie ontvangen heb om zo allerlei kleinere en grotere vertaalnuances te kunnen ontdekken en doorgeven. De prediking van Gods Woord vereist basiskennis van de grondtalen. Bij het doorgeven van Gods spreken moeten alle aspecten meegewogen kunnen worden.

Je zou dus op zijn minst de huidige hbo-studie theologie moeten uitbreiden om deze studie voor het predikantschap passend te laten zijn. Ik ben mij er overigens ook van bewust dat in de hbo-studie theologie onderdelen in zitten die juist een voordeel zijn voor predikantschap. Deze zaken vooral praktische toerusting komen in de studie theologie aan de universiteit vaak minder uit de verf. Academische en praktische vorming zijn voor een predikant beide van belang. Binnen de huidige studieprogramma’s lijkt mij een hbo-predikant geen goede zaak. Het vak Latijn is van een iets andere orde. Nuttig om er kennis van te hebben, maar het belang is van een andere categorie dan de grondtalen Hebreeuws en Grieks.

Met een vriendelijke groet,
Ds. R. W. Mulder

Lees meer artikelen over:

predikantschap