Heb ik de kritiek op uw boek goed begrepen?

Ds. G.A. van den Brink / Geen reacties

Vraag

Geachte ds. G. A. van der Brink. N.a.v. 'Komen als een rechthebbende' het volgende. Na het lezen van dit antwoord vraag ik me oprecht af wat volgens u nog het verschil is tussen een tijdgeloof en een waar zaligmakend geloof.

Zou u ook willen reageren op de opmerking van Ds. C. Harinck in 'Leeruitspraken Ger. Gem. en aanbod van genade' ? Hij stelt namelijk: Van den Brink heeft bijvoorbeeld zijn bedenkingen tegen de uitdrukking: “maar je moet toch eerst je zonden en ellenden kennen voordat je in Jezus kunt geloven.” Zijn antwoord op de vraag is dan: “Je moet het Evangelie geloven.” Hij legt alle nadruk op het geloven van het Evangelie. (...) De kennis van onze ellende wordt niet zonder reden het eerste stuk genoemd in onze Heidelbergse Catechismus. Het ware geloof woont in een door schuldbesef gebroken en verslagen hart. Ook ds. Kieviet (RD 14-4-23) geeft aan dat de weg tot en de oefening van dat geloof in de lucht blijven hangen. Het komt volgens ds. Kieviet nogal steriel en rationeel over.

Ds. Clements beweert dat juist in de Dordtse Leerregels alle aandacht uitgaat naar de bron en oorzaak van het geloof. Dat is het kloppende hart van Dordt volgens Clements. Dordt komt natuurlijk ook uit bij de daad van het geloof, maar richt zich in het bijzonder op het Goddelijke vooraf van dit geloof. Volgens Clemens draait u de zaken dus geheel om. Wat volgens u vragen van de tweede orde zijn, is in Dordt volgens ds. Clements een zaak van de eerste orde. Ds. Clements geeft bovendien aan dat in de prediking ook de onderwerpelijke zijde, voor de Werkmeester van het geloof, aandacht moet zijn. Als deze achterwege blijft, komen we bij Arminius terecht volgens deze predikant.

Ik ben uiteraard erg benieuwd naar uw reactie daarop en zou daar erg geholpen mee zijn. Hartelijke groeten en sterkte met uw gezondheid.

Antwoord

Beste vragensteller,

Je stelt veel vragen, maar (naar ik vertrouw) vanuit een oprecht verlangen naar helderheid.

1. Wat is het verschil tussen tijdgeloof en zaligmakend geloof? Het antwoord is eenvoudig: een tijdgeloof is slechts tijdelijk. Het stopt op den duur, als er vervolging en verdrukking komt. Als iemand stopt met geloven, kunnen wij dus achteraf vaststellen dat het tijdgeloof was. Van tevoren kun je dit van een ander niet weten. Belangrijker echter dan een definitie van tijdgeloof is het reddende geloof. Dat bestaat in vertrouwen op de Zaligmaker en dus ook het vertrouwen dat Hij het goede werk dat Hij in mij begonnen heeft, ook zal voleindigen.

2. Ik ben het helemaal eens met ds. Harinck. Ik bestrijd de noodzaak van ellendekennis helemaal niet. Ik verzet mij wel tegen de visie dat als je maar de goede ellendekennis hebt, je dan al wedergeboren en behouden bent. Mijn punt is dat de diagnose van een ziekte nog geen prognose is over het herstel. De wet geeft de diagnose, het Evangelie is het medicijn. Ik verzet mij tegen de rare gedachte dat als we de diagnose maar zuiver stellen, de genezing feitelijk al heeft plaatsgevonden.

3. Ds. Kieviet gebruikte inderdaad woorden als “rationeel” en “steriel”. Blijft de weg tot en de oefening van het geloof in de lucht hangen? Juist niet, lijkt mij. De weg van Gouda naar Dordt wordt concreet en reëel als ik deze weg metterdaad afleg, niet als ik de weg beschrijf. Ik roep ieder op om de weg te gaan en het geloof te beoefenen en juist daarom zal ik de weg niet theoretisch beschrijven.

4. Ds. Clements suggereert dat ik met tweede orde ‘tweederangs’ bedoel. Dat is natuurlijk onzin. De Dordtse leerregels beginnen met het belang van de prediking van het Evangelie en de beslissende tweedeling die er ontstaat als wij wel of niet geloven (Dordtse leerregels I.2-4). Vervolgens komt de uitverkiezing ter sprake (Dordtse leerregels I.6). Geloof en prediking zijn dus eerste orde, uitverkiezing tweede orde. Dat is geen waardeoordeel alsof het gaat over eersterangs en tweederangs, maar het is eenvoudigweg de opbouw van de Dordtse Leerregels. Het is jammer dat ds. Clements dit niet lijkt te willen begrijpen. Uiteraard komt de werkmeester van het geloof ter sprake in de verkondiging. In hoofdstuk 6 van mijn boek leg ik uit hoe belangrijk ik alle oorzaken van het geloof vind. Ds. Clements lijkt meer zijn eigen theologische angstbeelden te bestrijden dan de inhoud van mijn boek.

Ik hoop in de loop van dit jaar een vervolgboek te schrijven. Daarin ga ik op deze en aanverwante zaken uitvoeriger in.

Met hartelijke groet,
Ds. G. A. van den Brink