The Passion of the Christ (3)

drs. J. Hoekman / Geen reacties

Vraag

Afgelopen week hebben we "the Passion" bekeken, omdat we wilden weten wat er speelt en gebeurt. Het valt ons moeilijk hier een mening over te vormen! Natuurlijk leren wij om Jezus niet na te spelen. Maar tegelijk wordt er bij evangelisatie wel een stripboek gebruikt om het evangelie uit te leggen, hierin komt Jezus ook voor. Eerst vond ik dit vreemd, maar nu begrijp ik dat wel. Bij "the Passion" ben ik nog een beetje huiverig. Mensen spelen dit redelijk serieus, maar natuurlijk wordt er ook wel gelachen en gefeest en het is niet puur als evangelisatie bedoeld lijkt me, maar als een goed bekeken entertainment rond Pasen. Het 'mooie' ervan vind ik wel weer dat het verhaal zo bij veel mensen bekend raakt, maar het verdrietige ervan is dat zo weinig mensen het zullen geloven/Jezus als hun borg nodig zullen krijgen. Het is niet echt een vraag, we zijn meer op zoek naar een verdieping van onze mening. Bedankt voor uw tijd!

Antwoord

Dit is geen vraag, maar een aantal constateringen en conclusies. Dus kan ik deze niet beantwoorden. We kunnen met elkaar lang of kort discussiëren over wat al dan niet geoorloofd is m.b.t. het verspreiden van het evangelie. De een zal het absoluut als verwerpelijk beschouwen, dat mensen die niet geloven de 'rol' van de Heere Jezus spelen. De ander zal zeggen dat het doel de middelen heiligt: als zich nu eens één mens bekeerde door het kijken naar die film, wie zijn wij dan? Ieder zij in zijn/haar gemoed ten volle verzekerd. De een eet vlees... en de ander... enz.

Ik heb de film jaren geleden wel gezien en was onder de indruk van het Hebreeuws tussendoor! Maar tegelijk kreeg ik een naar gevoel, dat dit niet het beeld is dat ik voor ogen heb en voor ogen wil hebben als ik aan mijn Heiland denk: Van God verlaten! Dat kun je niet begrijpen en ook niet naspelen. Persoonlijk zou ik de film geen tweede keer kijken.

Ook hier geldt: behoud het 'goede!' en wees niet andermans geweten, want een ieder heeft genoeg aan zijn eigen kwaad. Vermaan elkaar als het nodig is in liefde. Mijn advies: verdiep je in Zijn Woord, daarin vind je geweldige schatten!

Met broederlijke groet,
Ds. J. Hoekman,
Ark op Urk

Tags in dit artikel:

Pasenpassion