Autistische barricades weg door alcohol

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over alcohol. Ik drink regelmatig en probeer het op een acceptabel niveau te houden. Nu is het niet zo dat ik elke dag bezopen ben of dat ik in weekenden ga stappen (nooit gedaan overigens omdat me dat totaal niet aantrekt). Ik heb een diagnose als zijnde autistisch en ik vind het moeilijk om bijvoorbeeld sociale contacten aan te gaan of me in te leven, maar als ik alcohol op heb verdwijnt die ‘barricade’ van mijn brein. Ik drink soms ook alcohol om schuldgevoelens weg te drinken van mijn verleden en ik weet dat het niet goed is.

Maar nu de vraag: als ik alcohol drink voel ik mezelf dichter bij God dan wanneer ik sober ben en voel ik mezelf meer in contact met Hem. Nu weet ik dat het niet goed is om overmatig te drinken voor wat voor reden dan ook, maar kan het zo zijn dat er ‘autistische barricades’ wegvallen door alcohol waardoor ik mezelf dichter bij God kan voelen? In andere woorden: heeft mijn autisme gevolgen voor de verbondenheid met God?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het valt zeker niet mee om autistisch te zijn. Omgaan met mensen wat voor anderen zo vanzelf lijkt te gaan, is voor jou moeilijk. En ik merk dat je ook zo graag contact wil maken en hebben met medemensen. Nu ben je erachter gekomen dat wanneer je alcohol gedronken hebt, het makkelijker gaat. Dat is ook bekend van alcohol, want alcohol neemt de remmingen weg en het is te begrijpen dat jou dat goed uitkomt.

Nu is er helemaal geen bezwaar tegen het drinken van een goed glas wijn. Ook in de Bijbel wordt daar positief over gesproken en het eerste wonder wat de Heere Jezus tijdens zijn omwandeling op aarde deed was water in wijn veranderen. Maar er kleeft ook een nadeel aan alcohol. Hoe meer je drinkt des te gevaarlijker het wordt. Veelzuiperij en dronkenschap worden in de Bijbel dan ook erg afgekeurd. De vraag is waar de overgang van het een in het ander ligt? Dat is niet goed aan te geven en gaat geleidelijk. Maar voor je het weet zit je in de gevarenzone. Dat komt ook omdat je om hetzelfde effect te verkrijgen steeds meer moet drinken. Dat is het gevaarlijke van alcohol. Voor je het weet kun je niet meer zonder en moet je zoals ik al schreef steeds meer drinken om hetzelfde effect te krijgen en dan ben je verslaafd. Niemand wil ergens verslaafd aan raken en toch zijn veel mensen verslaafd juist omdat het zo geleidelijk gaat.

Je schrijft ook dat als je alcohol drinkt je jezelf dichter bij God voelt. Het woordje 'voelen' valt mij op, alsof het daarom draait. Het is een typische werking van alcohol dat je je in eerste instantie op alle gebied beter en zelfs goed voelt. Om je dan later extra beroerd te voelen. Of je een kind van God mag zijn, is niet afhankelijk van wat wij voelen maar een kwestie van geloven. Lees de geloofsbelijdenis er maar eens op na! Als je op al die onderdelen “amen” kunt zeggen, dan sta je in het geloof.

Ik denk dat je echt moet oppassen met het nuttigen van alcohol om de redenen die jezelf aangeeft. Het is veel beter om contact met een hulpverlener te zoeken en het liefst iemand die weet hoe je autisme te hanteren. Zoek eens op ikzoekchristelijkehulp.nl.  Zo’n hulpverlener kan je handvatten geven hoe je er in het dagelijkse leven het beste mee kunt omgaan. Dat is echt veel beter dan iedere keer alcohol drinken.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

alcoholautisme