Leesweigeraar

(MA) D. Rosbergen / 3 reacties

Vraag

Onze dochter van 17 weigert te lezen. Heeft nooit veel gelezen, maar doet het nu alleen op mobiel en laptop. Heeft u tips?

Antwoord

Beste ouders,

Dank voor uw vraag. U bent misschien een echte lezer en kunt maar niet begrijpen dat uw 17-jarige dochter niet leest, als alleen op haar mobiel en haar laptop. Nu zijn er ook e-books en onze jongeren zijn soms meer vertrouwd met deze boeken dan wij als ouders, maar dit zal u niet bedoelen.

Het is een verontrustende ontwikkeling dat we leven in een tijd van ontlezing. Vandaag te dag moet alles snel en flitsend gebeuren. Hoe daarmee om te gaan?

Ik zou zeggen: blijf het stimuleren! Biedt mooie boeken aan! Vraag welk onderwerp haar boeit! En verder: als ze ouder is kan het nog komen!

Ondergetekende was vroeger ook geen lezer, maar toen hij de smaak te pakken kreeg waren de boeken niet aan te slepen. Ik zou er niet te gespannen mee omgaan, maar het de tijd geven.

Hartelijke groet,
D.  Rosbergen

3 reacties
K80
Op die leeftijd had ik er ook een hekel aan. Moest toen veel verplicht lezen voor mijn boekenlijst op school. Drama was dat.
Later na schooltijd ben ik veel gaan lezen. Het duurt ook even denk ik om te weten wat je echt leuk vind.
Wellicht vind ze nu tijdschriften wel leuk, je moet ergens beginnen.
Maar dwingen om te lezen werkt averechts.
mortlach
Als ze niet wil lezen, zal ze daar wel een reden voor hebben. Is daar al naar geïnformeerd? Misschien is er een onderliggende oorzaak, bijvoorbeeld een lichte en daardoor nooit opgemerkte mate aan dyslexie? Misschien heeft ze het te druk met school. Als ik aan het einde van een werkdag 15.000 woorden heb moeten lezen, heb ik er ook weinig zin in om naderhand nog eens voor de lol een boek te pakken.
En in welke mate mag ze haar eigen leesvoer kiezen? Als ze daar niet geheel vrij in is, leest ze niet voor haar plezier, maar bent u haar gewoon meer huiswerk aan het geven. Misschien leest ze liever in een vreemde taal?
Praat daar allemaal eens over, wie weet komt er nog wat uitrollen.
JP
Misschien nog een kleine aanvulling:
De Catechismus vraagt heel vaak naar het nut/de waarde van dingen. Misschien doet uw dochter dit ook wel.

Kan uw dochter van u horen en aan u zien wat voor u persoonlijk de waarde is van het lezen?