Lokale of landelijke HHK

Ds. N. den Ouden / 1 reactie

Vraag

Ik ben dooplid van een plaatselijke Hersteld Hervormde gemeente. Wij zijn vacant. De predikanten waar ik mijzelf in kan vinden zijn helaas niet welkom. De groep 'lichte' predikanten natuurlijk wel. Bij andere Hersteld Hervormde gemeenten voel ik mijzelf wel op mijn gemak. Nu wil ik belijdenis van het geloof gaan afleggen in mijn gemeente, maar nu is mijn eerste vraag: als je jezelf niet kunt vinden in de prediking in de lokale HHK, maar wel in de landelijke HHK, mag je dan wel belijden dat je achter de leer staat? Ik kerk om deze reden steeds vaker bij de Gereformeerde Gemeente. Ik kan mij zeker in de preken vinden en het is een fijne lokale kerk. Maar bij de algemene visie van deze kerk zet ik weer mijn vraagtekens... Wat zou u mij adviseren?

Antwoord

Er zijn een paar punten in de vraag waar ik graag op wil reageren. Het eerste wat me opvalt is, hoe serieus ik je vraag ook neem, dat jijzelf wel erg in het middelpunt staat met jou gevoelens: Jij kunt je niet vinden in bepaalde predikanten. Jij voelt je bij andere Hersteld Hervormde Gemeenten op je gemak. In de Gereformeerde Gemeente is het fijn, maar bij de algemene visie van deze kerk zet jij je vraagtekens...

Ik zeg niet dat een mens zijn kritische vermogens altijd moet uitschakelen, maar ik proef dat jij nogal beoordelend in de kerk zit en daarbij ook nogal afgaat op je gevoel. Kom je er wel aan toe om eerlijk te luisteren naar het Woord zoals het gebracht wordt en de dingen te onderzoeken aan de hand van Gods Woord? Zit jij je echt onder het Woord om te horen wat de Heere tot je ziel zal spreken? Is het echt je gebed dat de dienaar de mond van God zal zijn en dat Gods Geest hem zal leiden in de prediking en jou in het horen? Een kritische houding is vaak maar al te onvruchtbaar voor het hart. Als we honger hebben is er al snel iets bij, in de prediking, wat aanspreekt. Maar als we kritisch zijn is uiteindelijk geen enkele gemeente of voorganger goed genoeg. We zijn in Nederland wel erg verwend met allerlei smaken en kleuren en er is maar al te vaak een soort consumentisme, waarbij mensen zoeken naar wij hen smaakt.

Overigens is het altijd goed om door te week ook (en dan misschien ergens anders) het Woord te horen en er van te lezen, als het zo zou zijn dat we zondags 'te kort' komen.

Je bent dooplid in je gemeente. Waarschijnlijk hebben je ouders je er gebracht. Je moet echt wel Schriftuurlijke redenen hebben om van gemeente te veranderen. Als die er zijn moet je dat aan de kerkenraad kenbaar maken en er niet mee blijven lopen. Als zij met je spreken, kan ook blijken dat jij dingen niet goed ziet.

Het afleggen van de belijdenis des geloofs is overigens geen goedkeuring geven aan de prediking van bepaalde predikanten. Het is in de eerste plaats een zaak van het hart, waarbij je ook instemt met de leer van de kerk van alle tijden en plaatsen, en dan bijzonder zoals deze beleden wordt door de Hersteld Hervormde Kerk, maar dat is geen andere leer dan die van Gods Woord en de drie formulieren van enigheid.

Ik hoop dat mijn antwoord, al is het misschien wat scherp, tot nadenken stemt en ook tot zegen mag zijn.

Hartelijke groet,
Ds. N. den Ouden

1 reactie
MUS
Denk niet alleen 'wat brengt de kerk mij?', maar ook 'wat breng ik de kerk?'!
Als je in de HHK niet tot zegen kunt zijn, kun je het elders ook niet.
En... er is maar één gemeente!