Na drie keizersnedes niet meer zwanger mogen raken

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Mijn vrouw mag na drie keizersnedes niet meer zwanger raken. Is steriliseren een goede optie?

Antwoord

Als een vrouw om medische redenen echt nooit meer zwanger mag worden, is sterilisatie de beste optie. De reden dat ze niet meer zwanger mag worden, zal niet meer veranderen, vandaar dat tijdelijke maatregelen niet afdoende zijn. Ik ga er overigens vanuit dat de arts serieus gezegd heeft dat een volgende zwangerschap levensgevaarlijk is, want op zich is drie maal een keizersnede geen reden om nooit meer zwanger te mogen worden.

Bij een sterilisatie worden de eileiders van de vrouw ondoorgankelijk gemaakt zodat de zaadcel van de man de eicel van de vrouw niet meer kan ontmoeten en er dus geen bevruchting meer kan optreden. Het is belangrijk dat in een huwelijksrelatie er nog wel gemeenschap kan plaatsvinden omdat anders man en vrouw een soort van "broer-zus"-relatie gaan krijgen.

Alie Hoek-van Kooten

Tags in dit artikel:

sterilisatie