Bijbel in de Bijbel

Ds. A.K. Wallet / Geen reacties

Vraag

Een bekende zei dat ik vooral de bijbelboeken die Paulus heeft geschreven moet lezen, omdat deze apostel speciaal voor de heidenen is gekomen. Zelf denk ik dat God in alle bijbelboeken tot ons spreekt. Hoe kijkt u daar tegen aan?

Antwoord

Beste vrager, er zijn soms mensen die een bepaalde voorliefde hebben voor een bijbelboek of soms ook voor een hoofdstuk dat hen bijzonder heeft aangesproken. Het boek van de Psalmen is  bijzonder geliefd door veel mensen. Ik sprak eens iemand die een voorliefde had voor de schrijver Johannes, zowel voor zijn evangelie als ook voor zijn brieven. Daar is niets mis mee. Als we er maar wel voor oppassen dat we de andere boeken niet minder gaan waarderen. We leren dat heel de Schrift van God is ingegeven. Zo kan het zijn dat een bepaald boek u bijzonder aanspreekt, maar daarmee gaan we andere niet onderwaarderen. Zo kan iemand voor een bepaalde tijd bijvoorbeeld veel aan het boek Prediker hebben, zonder dat als het enige boek te lezen.

Vooral de gedeelten over de heilsfeiten van Christus kunnen we niet ongelezen laten. Het kan ook zijn dat iemand met bepaalde vragen loopt en dat hij/zij  dan gewezen wordt op een bepaald boek of bijbelgedeelte waar hij/zij veel van kan leren. Dan hoor je mensen wel eens zeggen: daar heb ik toen heel veel aan gehad. Zo zijn de brieven van Paulus vol onderwijzing over de leer en de weg van de zaligheid. Denk vooral aan de Romeinenbrief.

Maar laten we er wel voor oppassen dat we een Bijbel in de Bijbel gaan maken. Het moge zijn: “Uw Woord is een lamp voor mijn voet, en een licht op mijn pad.”

Hartelijke groeten en Gods zegen toegewenst,
Ds. A. K. Wallet