Verandering in kerkelijk jeugdwerk

J.M. Strijbis / Geen reacties

Vraag

Als je kerkelijk jeugdwerk hebt, mag je dit gaan veranderen? Of moet je alles bij het oude laten en na een paar jaar stoppen omdat niemand meer komt?

Antwoord

Beste vragensteller,

Je stelt een actuele vraag. Hier zitten er meer mee (overigens weet ik niet of je jeugd bent of in de leiding zit, maar dat geeft niet). Het lijkt mij dat het oude niet goed is vanwege het oude. Er gebeuren dingen die best voor verandering vatbaar zijn. Wanneer je merkt dat de belangstelling afneemt, dan lijkt het me een aanrader om eens bij de jeugd zelf te informeren hoe ze één en ander ervaren. Misschien in de vorm van een enquête, met vervolg. Je wilt in ieder geval boven tafel hebben waarom ze niet meer komen. Verder kun je bij hen ook om alternatieven vragen.

Iets wat je samen opzet/onderneemt geeft ook gezamenlijke verantwoordelijkheid. Betrek de jongeren er bij. En geef de avond eventueel een (gedeeltelijk) andere inhoud, waarbij wel gezegd moet zijn dat het Woord een belangrijke plaats in moet (blijven) nemen. Daarnaast mag er ook gerust ruimte zijn voor een stukje verantwoorde ontspanning. Vergeet ook niet dat je ook dit aan de Heere voor mag leggen. Sterkte en hopelijk kun je er wat mee.

Groetjes, J. M. Strijbis