Namen Gods kinderen geschreven in de hemelen

Ds. P.D.J. Buijs / 1 reactie

Vraag

In de Bijbel lezen we meerdere keren dat de namen van Gods kinderen in de hemelen staan opgeschreven, zoals bijvoorbeeld in Lukas 10:20: “Maar verblijdt u veelmeer dat uw namen geschreven zijn in de hemelen.” En in Jesaja 43:1 staat: “Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn.”

Maar hoe zit dat dan met jong gestorven baby’s die geen naam hebben gekregen? Of bij kinderen die bijvoorbeeld door adoptie een andere naam hebben gekregen? Onder welke naam staan ze dan bij God bekend?

Deze vraag werd ook besproken in het programma 'Pastorie online':

Antwoord

Beste lezer,

Het valt goed te begrijpen dat je die vraag stelt. Wij zijn immers herkenbaar aan onze letterlijke naam. Niet voor niets spreken we over onze ‘roepnaam’. In de Bijbel ligt dat wat genuanceerder. De naam kan ook de aanduiding zijn van de persoon zelf in zijn diepste geestelijke kern. Als de Heere Jezus spreekt over de namen van de Zijnen die in de hemelen staan opgeschreven, bedoelt Hij daarmee te zeggen dat deze personen behoren tot Gods uitverkorenen. Dan sta je ingeschreven in het boek des levens, zoals het boek Openbaring daar vaak over spreekt (Openbaring 3:5 ; 13:8 ; 20:15 ; 22:19). Het betekent dat je erfgenaam van het eeuwige leven bent.

Maar hoe weet ik dat? We kunnen toch niet in Gods boek lezen? Nee. En toch kunnen we het weten. Let erop dat dat boek ook wordt aangeduid als “het boek des levens van het Lam.” Wanneer ik de Heere Jezus nodig heb in mijn leven als het Lam dat voor mijn zonde geslacht is, mag ik zeker weten in Gods boek te staan. Ja, dan mag ik mij daar zelfs over verblijden (Lukas 10: 20). Het gaat dus niet om onze letterlijke naam, maar om onze ‘geestelijke status’, door genade verkregen.

Dat werpt ook licht op het andere deel van de vraag: over de jong gestorven baby’s en kinderen die door adoptie een andere naam hebben gekregen. Het zit ‘em niet in de letterlijke naam, maar in wie ik in Christus ben. Dan is een adoptiekind dat tot geloof kwam voor eeuwig bij de Heere bekend en geborgen. Datzelfde wordt in de Dordtse Leerregels beleden ten aanzien van jong gestorven kinderen van Godvrezende ouders: ze hoeven niet te twijfelen aan de verkiezing en zaligheid van hun kinderen die op jonge leeftijd sterven. Uiteindelijk geldt van elk kind van God dat het een nieuwe naam ontvangt die niemand kent dan de persoon zelf. Dat duidt iets aan van het geheim tussen de Heere en het hart van elk van Zijn kinderen.

Met een hartelijke groet,
Ds. P. D. J. Buijs

Tags in dit artikel:

jonggestorven kinderen
1 reactie
hevarie
Zo echt waar! En wat een troost hieruit te putten! God is goed!