(...) Vaak worden dan bezichtigingen opgenomen van moskeeën of tempels. Ik vraag...

Ds. A.T. Vergunst / Geen reacties

Vraag

Mijn vrouw en ik zijn nu wat ouder (vijftigers) en zouden graag hun vakanties wat anders invullen dan voorheen toen er nog kleine kinderen waren. Wij zouden bijvoorbeeld graag verre reizen willen gaan maken om ook eens wat van andere culturen te zien. Ook de christelijke reisorganisaties zoals Amicitia en Kreijkes bieden verre reizen aan. Vaak worden dan bezichtigingen opgenomen van moskeeën of tempels. Ik vraag mij af of ik er zonde aan doe om deze plaatsen te bezichtigen. Verder: Ik zou ook zeer gaarne Rome willen bezoeken. Een heel oude stad met een ongelofelijke historie waar nog heel veel oude dingen zijn te bezichtigen. Hier staat bijvoorbeeld de Sint Pieter (Vaticaan). Is het verkeerd Rome te bezichtigen en mag met dan ook de St. Pieter bezichtigen? Een vraag in twee delen. Ben zeer benieuwd naar uw antwoord.

Antwoord

Geachte vriend,

Een interessante vraag. In de Bijbel staat dat de Heere Jezus Zijn discipelen meenam naar "delen van Cesarea Filippi" (Matt. 16:13). Dat was een gebied waar het met tempels en waarschijnlijk ook ruïnes volstond. Het was de vallei waar de Baälgodsdienst begon omdat de Jordaan daar ook van onder de berg Hermon uitkwam. In de tijd van de Heere Jezus stonden er ernorme tempels die gewijd waren aan de Griekse en Romeinse goden. De eerste rij van fundamentstenen was ongeveer 4 meter dik en wijd. Daarop lagen fundamenten die bijna 20 meter lang was. Dichtbij lag er nog een steen die onvervoerd bleef. Die afmetingen waren 4,5 m x 5 m x 23 m! Met deze gegevens wordt het antwoord dat de Heere Jezus gaf na Petrus' belijdenis heel interesant: "... en Ik zal op deze petra (steen) mijn gemeente bouwen." Maar dat valt buiten het bestek van de vraag. Naast dit gebeuren heb ik ook gedacht aan Paulus die op de Areopagus preekte. Hij had er op zich geen moeite mee om daar op het plein te staan en het Woord te prediken.

Enkele richtlijnen kunnen we hieruit trekken in verband met uw vraag. Ten eerste, in beide gevallen heb ik niet de indruk dat de Heere Jezus of Paulus ook echt een actieve heidentempel in gingen. Dat betekent niet dat het daarom strikt verboden is. Tenzij er bepaalde gedragspatronen van ons gevraagd worden uit respect voor de ‘god’ die in zo'n tempel worden geëerd. Bijvoorbeeld hier in Nieuw-Zeeland zijn er veel Maoritempels of -hallen. Als je daar binnen wilt gaan word je geacht om je schoenen uit te doen. In zo'n geval denk ik dat wij als christenen niet naar binnen moeten gaan. Het zou een eren van een ‘god’ zijn die niet bestaat en een onteren van de God van hemel en aarde. Als dat niet het geval is, dan denk ik dat we niet bezwaard hoeven we voelen als we er een kijkje nemen.

Het ligt ook anders als we in een oude stad oude dingen bezichten. Als daar geen eis wordt gesteld om bepaalde dingen te doen uit respect voor de ‘geesten’ dan zie ik persoonlijk daar ook geen bezwaar in. Het is vanuit een geschiedkundig oogpunt reuze interessant om te zien hoe de mensheid heeft geleefd in vroegere jaren. Ook in hun dwaasheid van godsdienst.

Ik hoop dat dit wat richtlijnen geeft.

Hartelijke groeten,
Ds. A. T. Vergunst