Aan een relatie beginnen

C. M. Chr. Rots - de Weger / 8 reacties

Vraag

Ik las pas het volgende citaat: "Het klinkt als een cliché, maar het beste moment om weer aan een relatie te beginnen, is wanneer u vindt dat u best zonder zou kunnen." Wat wordt hiermee bedoeld? En is dat ook echt zo?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Van wie is dat citaat? En waar heb je dat gelezen? Wat wil je ermee? Waarom is het voor jou belangrijk of zo’n gezegde 'waar' is?

Ermee bedoeld zal zijn, dat je pas aan iets nieuws toe bent als je los bent van eerdere relaties. En ja, daar zit iets in. Wanneer een relatie stukgelopen is zijn er altijd teleurgestelde verwachtingen: het is goed om die helder te krijgen. Zodat er in de toekomst niet opnieuw dezelfde fout gemaakt gaat worden.

Maar nogmaals: wat is het achterliggende verhaal? Ofwel: waarom stel je deze vraag?

Een hartelijke groet,
Marijke Rots

8 reacties
kjmulder
Hiermee word, denk ik, bedoelt dat je eigenwaarde en zingeving niet afhankelijk moet zijn van de relatie an sich.
Je moet in staat zijn een eigen leven te kunnen leiden, zonder dat je per se iemand nodig hebt.

Je moet elkaar iets te bieden hebben.

De uitspraak heb je naaste lief als je zelf, kun je hier indirect ook bij betrekken denk ik.
Eerst jezelf liefhebben en accepteren.
kjmulder
wordt met dt.
vlokje
Ik denk dat deze uitspraak 100% waar is.
Aan een (nieuwe) relatie beginnen, omdat je voelt dat je de liefde van iemand anders nódig hebt is een heel wankele basis. Zuivere liefde voor iemand anders kun je alleen voelen als je 100% van jezelf houdt, en inziet dat liefhebben eigenlijk alleen maar betekent het delen van liefde en niet het willen krijgen van liefde, omdat je je anders zo ongelukkig zou voelen. Het niet zonder de liefde van een ander kunnen betekent eigenlijk: Ik heb jou nodig om van mezelf te kunnen houden. Een prachtig boek met heldere eyeopeners is: " Ik heb je liefde nodig, is dat waar?" van Byron Katie. Niet direct een reformatorisch boek, maar voor mij zijn de schellen van mijn ogen gevallen. Ontzettend veel relaties zijn opgebouwd uit het bevestiging zoeken bij de ander, omdat ik mezelf niet lief kan hebben. In wezen pure egocentrische "liefde" (geen liefde dus)
Daniel
@kjmulder en @vlokje helemaal met jullie eens.

In de psychiatrie zeggen we wel eens, je moet eerst twee jaar voor je planten kunnen zorgen en goed met een huisdier kunnen omgaan, ze op een goede manier in leven kunnen houden, voor je maar aan een relatie kunt denken.
M.a.w. je moet eerst goed voor jezelf kunnen zorgen voor je een relatie aangaat.
Een relatie hoort gelijkwaardig te zijn, geen zorginstituut.
Monica
Dat beloofd wat voor mij! Mijn planten staan altijd te verkommeren. Maar mijn huisdieren doen het prima!
Daniel
@Monica Als het met de huisdieren goed gaat, dan is er nog hoop en je kunt ook alle planten in de kliko gooien en dan sansevieria's aanschaffen, elke Belg kan er mee overweg.
En je zit ook nooit achter de geraniums.
zwaluw
inderdaad, een mooie uitspraak.

Het is niet positief als een relatie wordt aangegaan om zelf een beetje mens te zijn. Ik zie er soms nare gevolgen van. Ook als er later bijv. één van de twee wegvalt...

@Monica, er zijn ook prachtige nepplanten, veel mooier dan sanseveria's...

Even kijken: hier is het redelijk in orde met het groen. Eén plantje is bijna dood, maar dat was een bewuste keuze - hij stond er al zo lang... En mijn huisdier is ook levendig genoeg! Er is dus hoop :)
Monica
Ik ben bang dat die uitspraak niet opgaat met nepplanten ;-) maar voor het dagelijkse leven is het wel een tip ja!