Verplicht Openbaring lezen

Ds. J.A. Mol / 2 reacties

Vraag

Enige tijd geleden woonde ik een kerkdienst bij waarin de predikant de aanwezigen opdroeg om voortaan, de rest van hun leven, dagelijks een hoofdstuk uit het Bijbelboek Openbaring te lezen. In dezelfde dienst kwam hij daar nog een keer op terug, waarbij hij aangaf dat deze opdracht gegeven was met het Goddelijk gezag dat hij als predikant heeft: “daar kom je dus niet meer onderuit.” Dit bracht mij in verwarring; moet ik deze opdracht zien als een opdracht van God?

Enerzijds ben ik me bewust van het belang van het dagelijks lezen uit Gods Woord (en Openbaring zou een boek kunnen zijn dat daarbij al snel verwaarloosd wordt), en wil ik ook niet tornen aan het gezag van de predikant. Anderzijds vraag ik me af of het dagelijks lezen van een hoofdstuk uit hetzelfde Bijbelboek niet leidt tot eenzijdigheid. Bovendien ken ik geen geschiedenissen uit de Bijbel, waarin een dienstknecht van God (profeet/apostel) een dergelijke gedetailleerde opdracht geeft; opdrachten die in de Bijbel gegeven worden refereren doorgaans aan het geheel of een deel van de door God Zelf geopenbaarde wet en het Evangelie.

Hoe moet ik deze opdracht zien in Bijbels licht?

Antwoord

Beste vriend(in),

Als eerste wil ik vragen of je contact hebt gezocht met deze predikant. Is het inderdaad zo dat hij dit gezegd heeft? Of zo bedoeld heeft? Ik weet natuurlijk niet in welke context dit aan de orde is geweest. Maar goed, als het inderdaad zo is dat de predikant deze opdracht heeft gegeven (ik kan het me maar moeilijk voorstellen), hoe moet je daarmee omgaan? Terecht vraag je je af hoe we dit moeten bezien in Bijbels licht.

Wat deden de mensen uit Berea toen ze de woorden van Paulus hoorden? Zij ontvingen het Woord met grote bereidwilligheid en onderzochten dagelijks de Schriften om te zien of die dingen zo waren (Handelingen 17:11). Aan jou de taak om genoemde opdracht te toetsen aan de Bijbel, het Woord van God.

Waar staat in de Bijbel dat je dagelijks een hoofdstuk uit het Bijbel Openbaring moet lezen? Nergens. Wel lees ik dat we worden opgeroepen de Bijbel te onderzoeken. En aan het Woord van God niets toe of af te doen.

Ook als een predikant (dienaar van het Woord!) Gods Woord verkondigt, dan is het Gods Woord voorzover het ook daarmee overeenkomt. Van belang hierbij is dat er dan ook voor de predikanten gebeden wordt, zodat ze ook daadwerkelijk het Woord van God verkondigen, op de manier die God van hen vraagt.

Hoe rijk is het als predikant en hoorders beiden wonen in het Woord en leven vanuit het Woord.

Met hartelijke groet,
Ds. J. A. Mol

2 reacties
saartje02
Ik ben het helemaal eens met de gegeven reactie.
Wel heb ik nog als toevoeging dit:
''Hoe erg zou het zijn om een extra gedeelte uit Openbaringen te lezen elke dag?''
Dus niet alleen maar dit Bijbelgedeelte, maar zoals de predikant dat had opgegeven een extra stukje eruit. Het kan vast geen kwaad.
sydneylover
Ik krijg een beetje jeuk van het woord 'gezag'. Als het klopt wat je in je vraag stelt en dit is de positie die de predikant zich heeft aangemeten, dan vind ik dat nogal misplaatst.
Een predikant zie ik als dienaar van het Woord.
Niet als gezaghebbende.. en als hij vanuit dat vermeende gezag ook nog eens een soort van druk bij zijn toehoorders neerlegt dan gaat deze predikant wat mij betreft zijn boekje te buiten.
Onze eigen predikant heeft het altijd over het 'doorgeven van Gods Woord'. Dat is een heel andere toonzetting..