Zonde om (geen) gekleurde kleding te dragen

A. C. (Carolien) Luitjes / 22 reacties

Vraag

In onze kerkelijke gemeente lopen veel mannen en vrouwen in het zwart of in verschillende donkere tinten grijs. Wie van de mannen een gekleurde stropdas draagt, zit al in het verdachtenbankje. Ik heb de indruk dat we zo proberen recht te zetten wat God blijkbaar in de schepping verkeerd heeft gedaan. Jozef en zijn veelkleurige mantel zou zeker niet welkom zijn. Wat is precies de motivatie om zoveel mogelijk donkere kleding te dragen op zondag, maar ook doordeweeks?

En de belangrijkste vraag natuurlijk: kunnen we hiermee de Heere behagen? Is dit wat God van ons vraagt of eist?

Deze vraag werd ook besproken in het programma 'Pastorie online':

Antwoord

Als ik het goed begrijp vraag jij je af of het dragen van zwarte/ donkere kleding een Bijbels principe is omdat je zoveel mensen in je kerkelijke gemeente in het zwart of donker gekleed ziet gaan. En wat je ook bezighoudt is de veroordeling voor wat betreft het ‘verdachtenbankje’ waarin we elkaar snel plaatsen.

Dit is een onderwerp waar mijns inziens verschillend over gedacht kan worden en waar de Bijbel niet zomaar een pasklaar antwoord op geeft. Dat zouden velen handig vinden: de Bijbel kunnen raadplegen als handboek voor alle details van ons leven. Maar zo heeft de Heere God het blijkbaar niet gewild. Wezenlijke zaken zijn heel helder: dat het Gods wil is dat we ons bekeren bijvoorbeeld.

Wat ik zelf bij dit soort vragen heel belangrijk vindt, is dat eenieder voor zichzelf weet waarom hij/zij kiest voor -in dit geval- bepaalde kleuren kleding. Daarbij zou ik het heel mooi vinden als eenieder zijn/haar keuze maakt met God. Het kan zijn dat je dan tot een verschillende keuze komt. Ik denk dat we ons veel te vaak laten leiden bij onze keuzes op tradities zonder dat we weten waarop deze gebaseerd zijn.

Begrijp me goed: ik heb niets tegen tradities en wat is het waardevol dat we niet alles zelf hoeven te bedenken. Tradities kunnen in overeenstemming zijn met de Bijbel, maar dat hoeft niet altijd het geval te zijn. Het is van belang dat we dat beseffen. Het kan anders maar zo gebeuren dat bepaalde uitingen die voortkomen uit een traditie tot zo’n belangrijk item worden gemaakt dat we iemands staat van geloof eraan denken af te kunnen lezen. En dat oordeel komt ons niet toe.

Laat liefde de bril zijn waarmee we naar elkaar kijken, ook als we verschillend kiezen. We kunnen zo snel aanstoot nemen aan elkaar, maar laten we ook geen aanleiding zijn tot aanstoot geven. Calvijn zegt: “Als je iets doet uit ongepaste lichtzinnigheid, losbandigheid of overmoed, niet op de juiste manier of het juiste moment, zodat je daardoor onwetenden en zwakken kwetst, dan noemen we dat ‘aanstoot geven’. We noemen iets ‘aanstoot nemen’ als iets niet verkeerd of ongepast gedaan is, maar uit boze opzet of uit slinkse boosaardigheid opgevat wordt als een reden tot ergernis. De eerste vorm van aanstoot kwetst alleen zwakken. Maar de tweede ergert zure geesten en zwartkijkende farizeeën. En we moeten het gebruik van onze vrijheid zo beperken dat we wel opzijgaan voor de onwetendheid van zwakken, maar absoluut niet voor de zuurheid van de farizeeën.”

Dat gezegd hebbend, heb je natuurlijk nog geen concreet antwoord op je vraag. Je schrijft over de veelkleurige mantel van Jozef en je vraagt je af of er iets mis is gegaan bij de schepping. Ik ga er nu maar even van uit dat je daarmee bedoelt dat de schepping vol kleur is. Ik kan me erover verwonderen dat dit nog steeds het geval is na de zondeval. Wat zou het terecht zijn als de schepping na de zondeval alleen maar zwart zou zijn. In dat licht bezien zijn kleuren genade en een groot geschenk. In de Bijbel zien we de kleurrijke kleding van de priesters met hun prachtige symbolische betekenis. Als het gaat om de kleuren die bij ons mensen passen, dan heeft dat te maken met onze uiterlijke kenmerken: huidtoon, oogkleur en haarkleur en daarbij ook met onze persoonlijke stijl. De ene persoon draagt liever rustige kleding omdat dit goed voelt bij diens rustige persoonlijkheid. De andere persoon houdt van veelkleurig, omdat deze persoon wellicht een creatieve stijl heeft of wat extraverter van aard is.

Er zijn mensen in onze gezindte die uit principe zwart dragen en die het voor zichzelf ervaren als zonde om gekleurde kleding te dragen. Ze baseren dat vaak op een tekst uit bijvoorbeeld psalm 38, waar staat dat je in het zwart gehuld gaat vanwege je zonden, als teken van rouw. Als die persoon ervan overtuigd is dat dit voor hem/ haar de bedoeling is, dan hebben we dat te respecteren.

Als het gaat in de Bijbel over zwarte kleding is het goed om te weten hoe dat ‘zwart’ tot stand kwam. In die tijden was het zo dat als iemand rouwde, diegene stof over zichzelf heen gooide, waardoor de kleding zwart werd. Daarbij werden de kleren gescheurd als teken van diep verdriet.

Er kwam eens iemand bij mij voor een kledingadvies en zij vertelde me dat ze, toen ze tot geloof kwam, dacht dat ze ook donkere kleding moest kiezen. Ze besprak het met haar opa die al heel lang met de Heere leeft. Haar opa vroeg haar de tuin in te lopen en te vertellen wat ze daar zag. Het was voorjaar en de tuin stond vol gele, oranje en rode bloemen. “Als de Heere Zijn schepping zo kleurrijk bekleedt, zouden wij mensen dan niet daar iets van kunnen leren voor wat betreft onze kleding?” vroeg hij haar.

Calvijn zegt dit: “De vreugde die geassocieerd wordt met mooie kleding is een geschenk van God, een hulpmiddel voor christenen op hun pelgrimstocht naar de hemel. Het samenspel tussen kleur en vorm van mooie kleding moeten gelovigen vieren om hun Gever daarmee te eren. Kleding dient niet alleen functioneel te zijn, maar ook zo mooi dat ze inspireren tot vreugde en dankbaarheid.”

Het is mooi als we ons laten inspireren of in gesprek gaan met anderen over de keuzes van onze kleding. Het is ook goed als we openstaan voor de mening van anderen, maar laten we boven alles ons steeds afvragen wat de Heere wil dat wij zullen doen. Ook voor de kleur van de kleding.

Carolien Luitjes

Lees meer artikelen over:

kledingzwart
22 reacties
VrouwkeZondernaam
Jezelf een bekeerd mens vinden terwijl je niet verzekerd ben van je geloof...hoe bizar!!

Volgens mij voel je jezelf dan eerder verkeerd dan bekeerd.
VrouwkeZondernaam
Met alle respect...

Als je geen zekerheid hebt, beter blijf je tot God roepen totdat je het wel hebt! In plaats van dat je in een zwarte jurk door je dorp ga fietsen.

Een vergelijking: zwanger zijn is iets anders dan een kind (gebaard) hebben. En je weet pas zeker dat je zwanger was, als je je eigen kind in je armen hebt.

Even niet aan moderne dingen zoals echografie denken...