Dagelijks in het zwart gaan

Ds. A.J. Schalkoort / Geen reacties

Vraag

Wat is de reden dat sommige kerkmensen (en dominees) dagelijks in het zwart gaan?

Antwoord

Waarom in het zwart? Dit is typisch een Nederlandse traditie, die uiteraard nergens is te onderbouwen vanuit de Bijbel. Intussen wordt er wel van je verwacht dat je als dominee in het zwart kleedt. Hoe meer zwart des te rechtzinniger word je beoordeeld in sommige kringen, dus zwarte stropdas en sokken, liefst compleet met een zwarte hoed. Helaas jammer maar waar.

Aan de andere kant moeten we waken dat we niet doorslaan naar de andere kant toe, namelijk dat we ons nonchalant kleden omdat de buitenkant niet belangrijk zou zijn. Ook in onze fatsoenlijke en beschaafde kleding, wat niet zwart behoeft te zijn, mogen we laten zijn dat we christenen zijn.

Ds. A. J. Schalkoort

Tags in dit artikel:

zwart