Zondag is geen sabbat

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

In Exodus 31 staat dat de sabbat een teken is van het verbond tussen God en Israël. In Genesis 17 staat dat de besnijdenis een teken is van het verbond tussen God en Abraham en zijn natuurlijke nageslacht. Nu zegt de gereformeerde traditie dat de doop in plaats is gekomen van de besnijdenis en zodanig een teken is van het verbond tussen de dopeling en God. Maar ook zegt men -volgens mij- dat de zondag in plaats is gekomen van de sabbat. Maar ik heb nog nooit gehoord of gelezen dat de zondag wordt gezien als een verbond tussen God en de kerk. Hoe zit dat?

Antwoord

Dat klopt. De zondag is dan ook geen sabbat. Het houden van een rustdag (scheppingsorde) is nog niet hetzelfde als het houden van een (joodse) sabbat. Zie de tags 'zondag' en 'sabbat' voor alle relevante artikelen.