Kleden met zwart en grijs

dr. G. van der Hoek / 17 reacties

Vraag

Wat is er mis met het dragen van gekleurde kleding? Bij ons in de Ger. Gem. gaan ze zich steeds meer kleden met zwart en grijs. Vrouwen van 40 of jonger, allemaal in het zwart. Mijn mening is: ze zijn voor hun tijd oud.

Ik zie het nog als overblijfsel van de schepping en een zegen dat er kleuren overgebleven zijn. Als we nu in de natuur kijken, is het toch een en al kleur. En steeds wordt er zondags gezegd niet naar de mode van de wereld te kijken, maar ook die donkere kleren zijn ontworpen en bedacht in Parijs. En als je in Amsterdam loopt, lopen de junkies ook in het zwart. Ik zelf ervaar het als een zegen om je te kleden naar het jaargetijde waarin je leeft, nu dus lente en frisse kleuren. Zie ik het nu helemaal verkeerd?

Antwoord

Beste vraagstelster,

Je vraag is duidelijk: je merkt een stapsgewijze verandering in kleedgedrag  op in je omgeving. Hoe ga je daarmee om?

Even iets vooraf: God gaf Adam en Eva in Gen. 3, na de zondeval, de kleding omdat zij zich schaamden. Kleding had dus een functie, het  bedekken van naaktheid waarvoor zij zich schaamden. Uit Gen. 3 valt niets af te leiden over een kleur, de kwaal zat dieper: in het hart dat door de zonde, de ongehoorzaamheid, zich niet meer voor God durfde te vertonen. We zeggen ook wel: ook onder zwarte kleding zit een zwart (zondig) hart. Ook weten we dat zwarte kleding modieus, ‘in’ kan zijn,  en populair is in het wereldse leven. We zien daarbij dat God, na de zondeval, de kleuren in stand hield, hoe mooi is de kleurrijke schepping  in het voorjaar!  Ik wil maar zeggen: zie het niet te zwart-wit. En voor de praktijk:  de ogen (het gelaat) zeggen soms meer dan de kleur van het gewaad.

Toch onderken ik je vraag wel, een veranderend modebeeld, ook in kerkelijke kring. Hoe moet je daarmee omgaan? Men zou kunnen aanvoeren dat een besef van onze zondigheid tot uitdrukking komt in ons uiterlijk. Maar wat dan te denken van de kleuren van de kleding in bijbelse tijden? Laten we zo’n gewoonte niet verheffen tot een wet; laat onze kleding netjes, correct en eerbaar zijn. En laat jonge mensen er ook netjes, jong uitzien. Denk aan de kleurrijkdom van het voorjaar.

Je voelt hopelijk  tegelijk ook wel aan dat er onderscheid is tussen de gelegenheid waar je naartoe gaat. Salomo geeft een raad in Pred. 8: 5:"het hart van de wijze zal tijd en wijze weten."  Voor jezelf en voor je omgeving is van belang: om welke reden maak ik een kledingkeuze.

Dan zijn er twee valkuilen:

1. Ergernis geven door reactionair, zonder gevoel voor respect voor je omgeving, uit te willen stralen “dat zoek ik zelf wel uit." Zou daar zegen op rusten?

2. Ergernis nemen, wanneer anderen in middelmatige zaken, hun zienswijze aan je willen opleggen. Dat is evengoed onbijbels.

Wanneer je over zo’n onderwerp van christelijke vrijheid nog eens wilt nadenken of een gesprek voert, doe dat dan aan de hand van twee stellingen van Luther  toen hij schreef over de Vrijheid van een Christen:

- Een christen is een zeer vrije heer over alle dingen, aan niemand onderworpen (Rom. 13:8).

- Een Christen is een zeer dienstvaardige knecht van allen, onderworpen aan allen (1 Kor. 9:19).

Krimpen aan den IJssel,
Dr. G. van der Hoek

Tags in dit artikel:

kledingzwart
17 reacties
Lisanne
Ik ken mensen die denken dat wanneer je een kind van God geworden bent, je altijd in het zwart moet lopen of dat je het 'te horen krijgt' wanneer God dat van je vraagt.

Het spijt me, maar ik vind dit zo'n rare beredenering. Juist wanneer je je gered weet door het bloed van Jezus, klagen je zonden je niet meer aan en ben je ook rein voor God! Natuurlijk blijf je zondigen, maar in Gods ogen zijn we rein en onberispelijk.

Ik geniet van frisse kleuren, die God gemaakt heeft. Ik geniet van de vrijheid die er in Christus is! Niet meer gebonden aan menselijke wetjes of regeltjes. Halleluja!
1a2b3c
Ik vraag me altijd af waarom sommigen denken dat je er als christen een eigen kledingstijl op na moet houden.
Jezus had ook gewone kleding, die bij Zijn kruisiging verdeeld werd onder de soldaten.
Als Hij een 'eigen lijn' had gehad zou de gewone man vast Zijn kleding niet gehad willen hebben.
Maak er niet meer van dan er staat: eerbaar!
Al die eigen regels, die hadden de farizeën ook, Jezus 'overtrad' die regels.(tot hun ergenis)
Dat een christen te herkennen zou zijn aan het 'gelaat en gewaad'... ik ben het niet tegen gekomen in de Bijbel.
bootje
Zwart en grijs zogenaamd zo degelijk enz. Deze pakjes worden in de modeshows van een bekend refoketen ook geshowd en is net zo goed moderne kleding. Op mensen nagelaten die er echt eenvoudig bijlopen.
Daniel
Een kort zwart of grijs rokje of jurkje is opwindend, een lange gekleurde rok of jurk niet.

Vragensteller draag gewoon wat u leuk en fijn vindt.

Fijn dat u geen echte problemen hebt.
Roozemond
@Lisanne: amen!! We zijn niet meer onder het juk van de dienstbaarheid maar we zijn vrij in Christus!!

(en nu moeten jullie niet allemaal denken dat ik hiermee bedoel dat je kunt doen wat je wilt ;-) )

Ik vind het heel mooi dat Gods kinderen zo kleurrijk zijn!

Maar laten we niet vergeten om juist bewogen te zijn met mensen die denken dat hun kleding iets bij kan dragen in de relatie met God. Laten we hen niet vergeten in gebed!
mrjln
Ach mensen, ik hoorde eens dat een dominee vertelde van een jonge vrouw die van gekleurde kleding overgegaan was naar zwarte kleding. Ze was "ernstig" geworden... Zondags s'morgens stond zij met haar zwarte kleren voor de spiegel en was net zo lang en net zo uitgebreid bezig met zich te kleden en alles na te kijken of alles wel goed zat als toen met haar "vroegere" kleding... Zij wilde met haar zwarte kleding pronken... Toen liet God haar zien dat zij met haar zwarte kleding nog net zo schuldig voor God was als vroeger met haar gekleurde kleding... God ontdekte haar aan haar zondigheid! God ziet het hart aan!
Dus alléén een "stemmige" buitenkant is geen garantie voor een bekeerde binnenkant.
dominerik
Als je dan toch een bijbels kledingadvies wil: Prediker 9 : 8
Samanthi
Ik snap psalm 42 3n 42 niet to het dragen van zwart, waarom ga ik in het zwart? Het is niet nodig, want ik moet op God hopen.
Samanthi
Ik snap psalm 42 3n 42 niet to het dragen van zwart, waarom ga ik in het zwart? Het is niet nodig, want ik moet op God hopen.
dominerik
Samanthi, het zwart in de Psalmen 42 en 43 duidt eerder op donkerte, duisternis: waarom ga ik in het donker ...? Zend, Heer, uw licht ...
rbrb
lisanne,dus als ik zondig,en mijn geweten klaagt mij aan,dan ben ik dus niet verlost?
Nouw,ik geloof er niets van,als je geweten je niet aanklaagt,kunnen we fijn carnaval gaan vieren ofzo,maar dan 365 dagen per jaar?
Als ik een zonde doe die ikzelf erg vind,dan voel ik mij tegenover God toch echt wel erg schuldig,temeer,omdat Hij zo goed voor mij is,en ik die goedheid beantwoord met een "bewuste"zonde.

We zijn nog steeds niet volmaakt dacht ik toch?
Misschien zijn velen wel een beetje te ongevoelig geworden voor de ernst van zondigen?
Daniel
Habakuk 4; 3, Deuterionium 6: 8, Genenesis 3;7, Psalm 42;3, niets is zo mooi als Psalm 23.....,

@rbrb

u heeft een mooie reactie gegeven................
Samanthi
@dommerik, is waar, maar wel bij vele de drijfveer omzwart te dragen.
Guilliamo
Het dragen van kleding is relatief, wat hier (nederland) mooi en netjes is , kan ergens anders heel anders over gedacht worden. Dus ook zwart en grijs hebben in Gods ogen totaal geen waarde, hoe serieus men er ook bij kijkt. Overigens wel een duidelijke uitleg van de doom hierboven. Maar idd, wees een griek bij de grieken en een jood bij de joden, pas je een beetje aan (ook met kleding) aan de situatie/omgeving waar je je bevind.
boulanger
Laten we ons allen afvragen of we 'eerbaar en eenvoudig' gekleed gaan, dat is wat de bijbel ons leert. En daar staat niets bij over kleuren, dat is puur traditie en gewoonte. God heeft ook de felle kleuren geschapen, dus waarom zou je ze niet dragen? Voel je je er niet in thuis? Draag dan zwart of grijs, ieder zijn ding!
Maaartje
@1a2b3c:''Jezus had ook gewone kleding, die bij Zijn kruisiging verdeeld werd onder de soldaten.
Als Hij een 'eigen lijn' had gehad zou de gewone man vast Zijn kleding niet gehad willen hebben.''

Jezus had geen gewone kleding, Hij had een kleed zonder naden,daarom wilden ze het niet in stukken scheuren, maar hadden ze het verlood!!

En ''Dat een christen te herkennen zou zijn aan het 'gelaat en gewaad'... ik ben het niet tegen gekomen in de Bijbel.''

Een christen moet aan de buitenkant te herkennen zijn. Er staat ''En gij zult verdrukking hebben in deze wereld...'' dat betekent dat we niet helemaal in het zwart hoeven, maar we moeten ons niet aanpassen aan deze wereld, het is zelf zo:

Ik ben een vreemdeling hier beneên...
gjkorpershoek
Het bijbelse ergeren is een struikelblok in de weg leggen waarover iemand kan struikelen of vallen, het verleiden tot zondigen. Dat is wat anders als het ergeren in het Nederlandse taalgebruik heeft.
Als het verleiden tot zonde de norm is, praten we niet meer over kleurtjes, maar over eerbaarheid en netheid.