Kind en slaaf tegelijk

Ds. W. Pieters / Geen reacties

Vraag

Hoe kunnen wij als christenen een kind van God en tegelijk een slaaf van Christus zijn? Niet dat ik er een probleem mee heb een slaaf van Christus te zijn, ik ben blij en dankbaar dat Hij mijn Heer is, maar kind en slaaf tegelijk zijn klinkt zo vreemd.

Antwoord

De Bijbel gebruikt beeldspraak. De verhouding tussen God en mensen wordt bepaald door de Schepper – schepsel relatie. Ook wordt God de Man van Israël genoemd; ook heet Hij de Vader van Zijn volk; en Israël wordt Gods zoon genoemd. Ook heet Hij Koning en zijn Israëlieten Zijn onderdanen. Zo kunnen we bruid van Christus zijn, kinderen van Christus worden genoemd, Zijn slaven of dienaren zijn én kinderen van God. Iedere beeldspraak zegt IETS over de relatie. Zo is Christus de Leeuw én het Lam...

Wie de beeldspraak los pelt uit het verband of al te letterlijk opvat, loopt vast. Beeldspraak van kind én slaaf zegt iets (IETS) over de werkelijkheid van onze nauwe en innige betrekking én over onze totale toewijding

Ds. W. Pieters