Catechismus voor kinderen

N.J. Teerds / 9 reacties

Vraag

Is er een Catechismus voor kinderen? Het is voor thuisgebruik. Elke week een vraag leren. De kinderen zijn 3 en 5. Graag een antwoord van iemand uit de Gereformeerde Gemeenten.

Antwoord

Je vraag is helder. Mijn antwoord zou heel kort kunnen zijn, namelijk voor kinderen van drie en vijf jaar is er geen Catechismus voor kinderen. Er is echter meer over te zeggen.

Vanuit uw vraag begrijp ik dat u in ernst bezig bent met het godsdienstig opvoeden van uw kinderen. U hebt het beloofd uw kinderen op de voeden in de “voorzeide leer.” Daar staat gelijk achter: naar uw vermogen. Dat betekent dat u dat mag en moet doen, voorzover dat in uw vermogen ligt. Dat is de ene kant.

Aan de andere kant zie ik uw kinderen van drie en vijf jaar oud. U zult begrijpen dat de godsdienstige opvoeding voor zeer jonge kinderen anders is dan voor oudere kinderen en voor pubers. Dan is het: naar hún vermogen. Salomo zegt het zo in Spreuken 22:6: “Leer de jongen de eerste beginselen naar den eis zijns wegs.” Het is mooi om te luisteren naar wat de kanttekeningen voor uitleg aan deze tekst geven. In eigen woorden weergegeven: Onderwijs uw kinderen op het goede moment. Let op hun leeftijd. Let erop dat uw kinderen het begrijpen en emotioneel verwerken kunnen. Samengevat: Aan de ene kant zijn er de ouders (en andere opvoeders) die de eis van Heere moeten vasthouden om in gehoorzaamheid en liefde de voorzeide leer te onderwijzen. Aan de andere kant moeten ouders (en andere opvoeders) rekening houden het bevattingsvermogen van de kinderen.

Ik wil u wat uit de praktijk meegeven. Jarenlang  ben ik meester in de bovenbouw van een basisschool geweest en later was ik op andere manieren betrokken bij het onderwijs. Nog steeds is in reformatorische scholen in de bovenbouw de gewoonte om de vragen van de Heidelbergse Catechismus of van het Kort Begrip te leren. Juist op de leeftijd van rond de 11 jaar gaat uit het hoofd leren het beste en is het begrip zo ver ontwikkeld, dat de vragen en antwoorden ook begrepen kunnen worden. Het leren is een goede gewoonte, die zeker zo moet blijven. Ook op deze leeftijd is het echter voor sommige kinderen moeilijk om uit het hoofd te leren en/of de inhoud te begrijpen.

Als ik u zou kunnen spreken, zou ik u wat vragen willen stellen: Wilt u er mee beginnen? Of bent u er al mee bezig? Welke ervaring hebt u opgedaan? Het liefst zou ik daar dus met u over in gesprek gaan. In mijn zoektocht voor eenvoudig materiaal ten aanzien van de Heidelbergse Catechismus  kwam ik wel boekjes tegen voor ouders voor kinderen, die kunnen lezen en schrijven. Dan noem ik er enkele:

De Catechismus voor jou” van Ada Schouten Verrips voor de leeftijd van 9-12 jaar. “Lerenderwijs” - een leer- en werkboekje bij de Heidelbergse Catechismus van Andrea van Hartingsveldt-Moree. “Ellende, verlossing, dankbaarheid – Berijmingen bij de Heidelbergse Catechismus” van Nellie Koesveld.

Deze materialen kunnen u waarschijnlijk helpen bij de zoektocht naar de behandeling van de catechismus in uw gezin. Daarnaast kunt u beginnen met een paar vragen te stellen voor of na de behandeling van een catechismuspreek. Het blijft altijd –biddend- een zoeken om op te voeden “in de voorzeide leer.” Daarbij is ook het gebed om de leiding en de werking van Gods Geest onmisbaar.

Van harte wens ik u samen met uw kinderen Gods Zegen toe,
N. J. Teerds

Lees meer artikelen over:

geloofsopvoeding
9 reacties
Zv70
Misschien is het boekje van W. Verboom geschikt?

https://www.kantoorboek.nl/artikel/342138/de-heidelbergse-catechismus-een-eigentijdse-weergave-door-dr-w-verboom-verboom-w.html
Molly
"Cathechismus voor kinderen" van W. Verboom is een aanrader! Wellicht voor iets oudere kinderen want cathechisatie is ook vaak pas vanaf een jaar of 10-12 maar het is het proberen waard...
Rosy
https://newcitycatechismus.nl/
marijke
Ik zou de leerstof liever visueel maken ivm de leeftijd, bv met een kleurplaat
Molly
Kijk ook eens op: https://www.bijbelsopvoeden.nl/product-categorie/catechismus/ idd voor kleurplaten bij en boeken over de H.C.
Samanthi
Drie en vijf... ik leerde mijn kinderen op die leeftijd liederen; eenvoudige psalmen, bijbelliedjes, teksten op muziek, ook teksten uit de Bijbel, allemaal spelenderwijs.
Vertellingen uit de Bijbel zijn ook belangrijk.
De jongste leerden later met de grote mee, ik weet nog dat mijn jongste in de kinderstoel de zeven kruiswoorden mee brabbelen.

Doe het spelenderwijs, zodat het er gewoon bij hoort en beloon hen als ze iets onder de knie hebben.
denkna
Ik zou ook graag het boekje 'Leid mij in uw waarheid' van H. van Dam aanbevelen. Dat boekje is geschreven voor kinderen vanaf 8 jaar, maar kan wel helpen om jongere kinderen begrijpend te kunnen vertellen uit de catechismus. Aanbevolen!
Jantje1
Aanbevolen: '... dit onderwijs ontvang', (ds. J. de Kok, predikant in de Gereformeerde Gemeenten):

https://www.hertog.nl/artikel/9789070697334/...-dit-onderwijs-ontvang-26-2339-3b---deel-1/
Samanthi
@ Jantje 1
Vanaf welke leeftijd is dit?
De kinderen zijn 3 en 5.