De hedendaagse betekenis van de wet van God

Ds. G.A. van den Brink / Geen reacties

01-02-2023, 09:52

Vraag

Hoe zit het nou precies met de wet. Er zijn al heel wat vragen over gesteld en beantwoord zie ik. Maar ik blijf er tegenaan hikken: welke betekenis heeft de wet van God in de tegenwoordige tijd nu precies voor een gelovige? Psalm 19 zegt dat de wet de ziel bekeert (vers 8) en “in het houden van die is grote loon.” Maar het is toch niet zo dat men in het Oude Testament door de wet bekeerd werd en in het Nieuwe Testament door het geloof en dat je als je je maar aan de wet houdt/probeert te houden je beloond werd? In het Nieuwe Testament raadt Jezus de rijke jongeling aan de geboden te onderhouden om het eeuwige leven te beërven. In tweede instantie moet hij daarvoor ook wat/nog meer doen: alles verkopen, enzovoorts.

In de Gereformeerde Gemeenten wordt gesteld dat je wet én Evangelie moet preken. Ds. Van den Brink zegt dat het Evangelie gepredikt moet worden en niet de wet, maar je wilt de wet houden uit dankbaarheid. Wie niet in Jezus gelooft moet zelf zijn schuld betalen en wordt schuldig gehouden aan het niet volbrengen van de wet. Of is dat niet zo, wordt zo iemand schuldig gehouden omdat hij geen gebruik maakte van Jezus’ aanbod van heil? 

Jezus heeft de wet vervuld voor wie in Hem gelooft. Dat is maar gelukkig ook, want wij kunnen die niet houden. En dat hoeft en mag ook niet, want dat is wettisch en (zelf) werken in plaats van je te láten zaligen. Maar toch mag je niet zomaar raak leven, want dan trap je Jezus op het hart. En als het goed is wil je dat ook niet. En is het houden van de wet je lust en je leven. Maar als je in zonden valt, je niet houdt aan de (tien) geboden van de Heere, hoef je niet te wanhopen want Jezus heeft voor je betaald: de zonden die je gedaan hebt, doet en zult doen. Maar dat mag ook weer geen zorgeloze mensen maken.

Het duizelt me soms en het lijkt ingewikkeld geworden. Is er iemand die de betekenis van de wet eens overzichtelijk uit de doekjes kan doen? Misschien ds. Van den Brink?


Antwoord

Ik hoop in maart in Goes te spreken, precies over dit thema. Ik vraag de vraagsteller nog even geduld te hebben.

Ds. G. A. van den Brink

Dit artikel is beantwoord door

Ds. G.A. van den Brink

  • Geboortedatum:
    05-01-1974
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Apeldoorn
  • Status:
    Actief
242 artikelen
Ds. G.A. van den Brink

Bijzonderheden:

Emeritus-predikant. Sinds september 2020 als wetenschappelijk medewerker verbonden aan de TUA.

Bekijk ook:

 

 

 

 

 

 


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

Ik vraag me af of je vanuit christelijk oogpunt gezien je leven mag geven of op het spel zetten om andere mensen te helpen. Ik hoop dat jullie een antwoord kunnen geven met een Bijbeltekst als onderbo...
Geen reacties
31-01-2017
Ik vraag me af in hoeverre je een kerkenraad op de hoogte moet stellen als iemand verdacht wordt van seksueel overschrijdend gedrag en daar mogelijk gevangenisstraf/werkstraf voor krijgt. Het lijkt me...
1 reactie
31-01-2012
Ik heb een moeilijke jeugd gehad. Op dit moment ben ik midden twintig. Ik heb de behoefte om hierover te praten. Alles van vroeger zit me soms heel hoog. Het gaat soms lang goed, maar dan heb ik van d...
4 reacties
31-01-2017
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering