Seksuele gevoelens als ongetrouwde

W.E. (Wilbert) Weerd / 2 reacties

Vraag

Er zijn veel goede boeken geschreven over het christelijke huwelijk en de plaats van de seksualiteit daarin. Mijn vraag is of u tips kunt geven van bijbelgetrouwe boeken over omgang met seksuele gevoelens als ongetrouwde (man). Als 26-jarige man vind ik het namelijk erg moeilijk om in de huidige maatschappij volkomen tot Gods eer met mijn seksuele gevoelens om te gaan die de Heere mij geschonken heeft. Ik struikel hier dagelijks in.

Antwoord

Beste ongetrouwde man,

Er is een aantal boekentips die zo in mijn gedachten komen. Of het goede boeken zijn, dat oordeel laat ik graag aan jou over.

Het gevecht van iedere jonge man”, van Stephen Arterburn
De draak overwonnen”, van Ted Roberts
Het huwelijk” (hoofdstuk 7) Tim Keller
Ongekust en toch geen kikker” Joshua Harris

Mogelijk zijn er nog genoeg suggesties van andere Refoweblezers onderstaand in de reacties!

Ik wil nog wel iets opmerken over het lezen van boeken over dit onderwerp. Het kan helpen meer kennis en inzicht te verwerven. Echter is soms ook een dialoog nodig of een goede preek over dit onderwerp. Ik denk bijvoorbeeld dat de huidige maatschappij niet meer seks propagandeert dan bijvoorbeeld in de tijd van Paulus in Korinthe (zie ook Prediker 3:15). Voor je het weet ben je aan het externaliseren en zie je jezelf steeds meer als slachtoffer en dat het gevaar van buiten komt in plaats van uit je eigen hart (Markus 7). God heeft inderdaad seksuele gevoelens geschonken - echter seksueel zondige begeerten is weer een ander verhaal. Tot Gods eer met je seksuele gevoelens omgaan begint met een basishouding in overeenstemming met 1 Korinthe 6. Je lichaam zien als voor- en van de Heere: 1 Korinthe 6:13 (...) “Het lichaam is echter niet voor de hoererij, maar voor de Heere en de Heere voor het lichaam.”

Als je worstelt met seksuele zonden heb je vaak de neiging gericht te zijn op wat je niet wilt. Dus te voorkomen dat je gaat struikelen en te denken dat dit tot Gods eer is. Veel belangrijker echter is het om niet te letten op de mogelijke struikelblokken, maar je blik gericht te houden op Jezus (Hebreeën 12). Het gaat er meer om dat ook je lichaam van Hem is (ook met de seksuele gevoelens) zodat Hij ook het ongetrouwd zijn kan gebruiken tot Zijn eer. Maar goed, hier vroeg je eigenlijk niet om. Ik deel het maar in vrijmoedigheid dat je er mogelijk wat aan hebt. Deze zaken kan je mogelijk lezen in een boek en daarnaast denk ik dat het ook nodig is onderwezen te worden en je hart open en eerlijk te delen met iemand die met je mee kan denken en je spiegelt.

Hartelijke groet,
Wilbert Weerd

Lees meer artikelen over:

boekenongetrouwd
2 reacties
Lekkerbek
Ik twijfelde een beetje of ik als single vrouw zou reageren, maar omdat niemand nog gereageerd heb ga ik het toch doen.

Ik ben ervan overtuigd dat mannen en vrouwen ook hierin anders in elkaar zitten.
Misschien heb ik als vrouw daarom wel makkelijk praten. Maar ik ga toch een poging wagen.

Als je weet wat je zwakke plek is kun je twee dingen doen: je kunt je eraan overgeven en denken: ja het is nu eenmaal moeilijk, ik heb toch ook mijn gevoelens!
Of je gaat de strijd aan!
Daar heb je een begin mee gemaakt door naar Refoweb te schrijven. En nu? Het is behoorlijk anoniem, je zou door kunnen gaan zoals je tot nog toe gedaan hebt.
Maar ik hoop dat je ook écht de strijd aangaat! Begin je strijd met God, en blijf God bidden!
Zoek afleiding! Ga sporten! Zorg dat je je energie kwijt kunt, ga hardlopen! Ik weet van iemand die pornoverslaafd was dat hij iedere avond voor hij ging slapen anderhalf uur buiten liep. Daar riep hij tot God, schreeuwde hij, huilde hij.....door weer en wind liep hij. Hij kwam doodmoe thuis en viel zo in slaap. Hoewel het al jaren geleden is loopt hij nóg heel vaak voor het slapen gaan een uurtje, even zijn hoofd leegmaken. Ook een tip voor jou, zorg dat je gezond moe wordt zodat je moe in slaap valt en je niet in de verleiding komt of dat je gaat piekeren!
Zorg ook dat je niet op sites komt en geen boeken leest waarbij je seksueel geprikkeld wordt! Ontwijk dat, want als je daaraan gaat beginnen wil je steeds meer!
Bouw contacten op, doe 's avonds vrijwilligerswerk, zorg dat je lichamelijk moe bent als je gaat slapen! Ons lichaam is een tempel van de Heilige Geest, kijk zó naar je lichaam, je bent niet van jezelf, je bent van Hém! Je mag niet zelf weten hoe je met je lichaam omgaat!
Sterkte! En nogmaals: ga ermee naar de Heere, Hij heeft alle macht om je ook daarin te helpen. Maar je moet het wél zelf willen!
CrA
Beste vraagsteller, Paulus is nuchter en zegt, zoek het huwelijk(1 Kor. 7:9).