Christelijke organisaties steunen

Redactie Refoweb / 9 reacties

Vraag

Na mijn uitgaven te hebben herzien heb ik besloten het geld dat ik besteed aan verschillende goede doelen te gaan wijzigen naar expliciet christelijke organisaties. Niet omdat ik het die andere organisaties niet gun, maar mijn geld hoort in de eerste plaats het koninkrijk des Heeren te bevorderen.

Nu steunde ik al de organisatie Schreeuw om Leven omdat ik dit een erg belangrijk doel vind. Echter wil ik ook graag evangelisatie steunen, het liefst in combinatie met hulp aan armen, want zoals Jakobus schrijft: “Als er nu een broeder of zuster zonder kleding zou zijn en gebrek zou hebben aan dagelijks voedsel, en iemand van u zou tegen hen zeggen: Ga heen in vrede, word warm en word verzadigd, en u zou hun niet geven wat het lichaam nodig heeft, wat voor nut heeft dat dan?” Zo ben ik dus op zoek naar christelijke organisaties die mensen in nood helpt en tegelijk het evangelie verkondigt.

Maar ik ben wel voorzichtig met welke organisatie ik wil steunen. Want zoals algemeen bekend komt vaak geld niet op de plekken waar we het graag willen zien, of komt het via een omweg alsnog bij de niet-christelijke organisaties, als het Rode Kruis, terecht, waar uiteindelijk alsnog niks met het evangelie gedaan wordt. Graag hoop ik dus dat iemand hier die bekend is met verschillende organisaties, mij een aantal betrouwbare organisaties kan aanbevelen.

Antwoord

Zie voor het antwoord onderstaande artikelen alsmede de reacties:

9 reacties
Jedidjas
Misschien kan je eens op de website van "mensenkinderen" kijken
AHHK76
Vereniging Tot heil Des Volks - www.thdv.nl - Geeft hulp en doet dat in combinatie met evangelisatiewerk in Nederland: onder prostituees, kinderen in armoede, dak- en thuislozen, verslaafden.

Stichting Gave - www.gave.nl - geeft praktische hulp aan vluchtelingen in Nederland en evangeliseert tegelijk

Stichting Kimon - www.kimon.nl - Helpt arme kinderen wereldwijd, met praktische hulp en doet tegelijk ook evangelisatiewerk

Voor zover ik weet en kan beoordelen gaat er bij deze organisaties weinig geld naar personeel en veel geld naar de hulp!

Succes en zegen en wijsheid toegewenst om de juiste beslissingen hierin te nemen!
annaderuijter1
Samen met een dame en 2 andere stellen deden mijn man en ik via de stichting HVC vrijwilligers werk in een meisjes hostel in New Delhi
Dit project mochten we overdragen aan een Amerikaanse sponsor.
Ondertussen hebben we op een wonderlijke manier een Christen leren kennen in deze stad
Geboren in de bergen in Odisha en zoon van een predikant die 2 uur rijden van de bergen is gaan wonen heeft hij het verlangen om het werk van zijn vader voort te zetten.
Zijn vader had namelijk in de bergen vlak bij zijn geboortedorpje en 13 andere kleine dorpjes een verharde weg laten maken en een stuk land gekocht om iets te kunnen betekenen voor de inwoners (groot en klein)
Het is alleen daarbij gebleven omdat deze man kwam te overlijden.
Maar onze vriend kan dit niet alleen en wij hebben hem beloofd om hem mee te gaan helpen. Ondertussen is er een prachtig plan om er een mooi project van te maken en zo de inwoners het evangelie te vertellen, onderwijs te geven maar ook simpelweg vers water , voedsel en kleding. De bergbewoners zullen zelf mee gaan helpen zodat ze ook werk hebben en het is geweldig om te zien dat er vele jonge jongens tot geloof komen en er al een derde lichting van 20 mannen een opleiding krijgen om zo het Woord te verspreiden aan hun dorps genoten. De plannen zijn om een schooltje te bouwen maar ook een hostel , ziekenboegje, kerkje en een schoolbus om alle kinderen op te gaan halen die ver weg wonen . Ondertussen hebben we ons nu ook weer aangesloten bij de stichting Hulp Vervolgde Christenen en zo hun ervaring te gebruiken om alles zo ordelijk mogelijk te laten verlopen. Maar er is veel geld nodig! Wij organiseren veel acties en de Heere neigt vele harten om ons op een wonderlijke manier mee te helpen want we vertrouwen er op dat de Heere die dit werk begonnen is er voor in staat dat het wel zal gelukken.
Doet u met ons mee?????
Boanerges
In de eerste alinea ben ik het al kwijt. Zou het Koninkrijk van God alleen gebouwd kunnen worden door christelijke organisaties? Greenpeace, Artsen zonder grenzen en Amnesty International laten heel goed zien dan “de mens van nature dan wel geneigd is tot alle kwaad” maar dat ook seculiere organisaties (in het omzien naar schepping en mensheid) ontzettend goed werk kunnen doen!
tiswat
Wij hebben jaren geleden besloten om alleen nog maar aan christelijke doelen te schenken. De wereld geeft aan wereldse doelen, ook vaak goed, maar ze geven niet aan christelijke doelen. Dat moeten wij als christen dan maar doen.

De MAF is ook een goed organisatie. https://www.maf.nl/
Zij vliegen waar wegen eindigen.

https://www.twr.nl/ Transworldradio. Wereldwijde evangelisatie via de ether.

Ik ben zelf betrokken bij Sharety, http://sharety.nl/ Srilanka hulp.

Als je een onbekende organisatie wil steunen, kijk ook eens naar de verdeling van de netto opbrengst en de onkosten die er gemaakt worden.
schoenveter
Er zijn veel verschillende christelijke doelen. Bij sommige doelen heb ik ook gelezen dat er alsnog veel verdwijnt naar verkeerde richtingen zoals een directeur. Dat maakt mij ook huiverig om te doneren en sla die maar over. In de hoop dat het goed terechtkomt doneer ik aan heel veel verschillende doelen een klein bedrag, dan heeft iedereen tenminste iets.

Ik geef het liefst via overboekingen. Bij alle formulieren willen ze dat je je adresgegevens invult. Zelfs bij rekeningnummers lees ik wel eens: "Graag o.v.v. je postcode en huisnummer". Hebben ze dat echt nodig? Ik wil namelijk niet bekend zijn en/of gevraagd worden per folder of ik opnieuw wil doneren. Ondanks dat MAF mij een prima organisatie lijkt, zijn ze wel erg van het versturen van extra materiaal. Dat is ook niet gratis en zou daar graag controle over hebben.

Is er iemand die daar nog iets over kan zeggen?
tiswat
Er zijn bedrijven die het drukwerk gratis verzorgen, of het maken van websites.
Ik ken verschillende bedrijven van christenen eigenaren, die van hun winst goede doelen steunen met geld, materie of of andere inzet.

Ook heb ik ooit bij een organisatie aangegeven dat ik stop om hen te steunen als ze mij post blijven sturen, of een bedankje.
Elke keer een euro op de brief aan porto wat beter voor 3 maaltijden gebruikt kan worden. Gelukkig gaat er steeds meer digitaal.
En er gaat bij ons veel papieren info ongelezen de papierbak in.
Om alles te lezen wat je binnenkrijgt, hoe belangrijk ook, daar heb je al een dagtaak aan.

Het lijkt soms eenvoudiger om een wagentje op Mars te besturen dan een organisatie te ondersteunen die dan geen post meer via de brievenbus stuurt. :)
jaapenlinda
@schoenveter: Als donateurs hun postcode invullen, geeft dat de organisatie zicht op waar hun fondsen vandaan komen. Als de organisatie weet waar het geld vandaan komt, kunnen ze daar rekening mee houden. Als uit een bepaalde streek veel mensen steunen, is de organisatie blijkbaar geliefd en is men wellicht geinterresseerd in een thema-avond. Als uit een bepaalde streek niemand steunt, kent men daar misschien de organisatie niet en kan daar aan gewerkt worden.
jaapenlinda
Vraagsteller, je doel 'christelijke organisaties die mensen in nood helpt en tegelijk het evangelie verkondigt' is heel goed, maar ook wel heel algemeen. Uit bovenstaande reacties blijkt al hoe uiteenlopend de verschillende organisaties zijn.
Probeer voor jezelf wat concreter te formuleren wat voor stichting je zoekt. Bijv. in Nederland/ buitenland (welke regio) of welk soort praktische hulp (noodhulp, onderwijs, gezondheid,... ). De organisaties die dan in zicht komen kun je met de diakonie bespreken, misschien hebben zij ervaringen? En je kunt natuurlijk ook de organisatie zelf een aantal vragen stellen.

Als je eenmaal besloten hebt, is het voor een organisatie heel fijn als je aangeeft dat je structureel wilt steunen (ook bij kleine giften). Een eenmalige/onverwachte gift is zeker ook heel mooi, maar als de stichting verder niets hoort, gaat men een andere donateur zoeken voor volgend jaar. Als men weet dat dat bedrag toegezegd is, kan bespaard worden op folders ed.