Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u

ds. R.W. Mulder / Geen reacties

Vraag

Jezus zegt vaak: “Voorwaar, voorwaar (Ik zeg u).” Wat bedoelt Hij hiermee?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Deze zinsconstructie komt een aantal keren voor in het Nieuwe Testament. In de grondtaal staat: amen, amen. Met dit woord sluiten we ons gebed ook af. In de HC 129 staat een verklaring van dit woord: Het zal waar en zeker zijn.

Het woord voorwaar of amen is bedoeld als bevestiging of bekrachtiging. In een situatie van onzekerheid, twijfel, aanvechting is zoiets nodig en zinvol. Jezus wil de hoorders ervan doordringen dat hetgeen Hij zegt zeker waar is en gebeuren zal, hoe vaak hieraan ook wordt getwijfeld vanwege allerlei omstandigheden of meningen. Het voorwaar, voorwaar (nog herhaling ook) heeft de lading van een eedzwering. Eigenlijk zou het niet nodig moeten zijn dat Jezus iets bevestigt of zweert. Hij doet dit vanwege onze hardheid, ongeloof en vertwijfeling toch. Wat is Hij goed dat Hij dit doet. Wat een wonder dat Hij niet alleen amen zegt, maar ook Amen heet. Open 3:14: “En schrijf aan den engel van de Gemeente der Laodicensen: Dit zegt de Amen, de trouwe, en waarachtige Getuige, het Begin der schepping Gods.” Hij is zoals Hij heet en wil Zijn Naam waarmaken in het leven van zondaren. Het is gewis en zeker, amen, amen.

Ds. R. W. Mulder

Lees meer artikelen over:

amen