Depressie en zonde tegen Heilige Geest

Ds. C.J. Droger / 3 reacties

Vraag

Ik ben een single vrouw met een klein sociaal netwerk. Ik ben zwaar depressief en eenzaam. Ik heb het gevoel dat mijn depressie het gevolg is van mijn zonden. Daarom bid en lees ik veel de Bijbel. Helaas (en dat ligt bij mij) kan ik er voor mijzelf geen troost in vinden. Ook is deze 'zondekennis' niet de zondekennis die in psalm 51 voorkomt.

Nu hoor en lees ik dat depressie ook gevolgen kan hebben voor je geloofsbeleving. Dus dat het ook kan zijn dat je juist door de depressie de oordelen uit de bijbel op jezelf toepast. En dat mensen met depressie denken de zonde tegen de heilige Geest te hebben gedaan. (hier ben ik ook bang voor). Wat moet ik nu doen? Doorgaan met dwangmatig (bijna heel de dag) bidden en Bijbel lezen of hiermee stoppen en richten op herstel?

En ja, ik heb me aangemeld voor professionele hulp. Helaas is er een lange wachttijd voor christelijke hulp. Dus dat duurt nog wel even.

Dus in kort mijn vraag: veroorzaakt de zonde tegen de Heilige Geest een depressie of is het andersom; dat je door depressie denkt de zonde tegen de Heilige Geest te hebben gedaan? Ik vind het allemaal heel moeilijk en ik ervaar het geloof niet meer zoals voorheen. Kan iemand mij antwoord geven?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Hartelijk dank voor het opsturen van je vragen en voor het delen van je nood. Je gaat momenteel een zware weg en wilt raad. Ik wil dat graag aan je proberen te geven.

Je eerste vraag is of je moet doorgaan met het dwangmatig bijna heel de dag bidden en in de Bijbel te lezen. Ik denk dat je er snel mee moet stoppen. Dit gaat niet werken en hier ga je geen zegen op ontvangen. Het is in een soort kramphouding tot God naderen die je moet helpen, nu of nooit. Ik denk niet dat de HEERE dit van ons vraagt. Het is goed om op gezette tijden de Bijbel te openen, te lezen en te overdenken en dat vervolgens mee te nemen in het gebed. Dat kan rond de maaltijd, bij het opstaan en bij het naar bed gaan. Er zijn wellicht nog een aantal momenten tijdens de dag dat je in stilte de Bijbel leest en bidt. En dan is het goed. Het kan teveel en te krampachtig worden en dan zal het je geen goed doen. Probeer er ontspannen mee om te gaan. Het is echt niet zo: hoe meer we lezen en hoe meer we bidden, des meer kans op verhoring en zegen. Zó werkt het bij de HEERE niet...

Het is heel goed dat je je aangemeld bij de professionele hulpverlening. Het is inderdaad heel jammer dat er zulke lange wachtlijsten zijn, maar daar kunnen we helaas niets aan veranderen. Probeer in de tussentijd in gesprek te komen met een goede vriendin, een betrouwbaar familielid of één van de ambtsdragers van de gemeente waartoe je behoort. Dat zal je al goed doen in de tijd waarin je moeten wachten op de professionele hulpverlening.

Je volgende vraag gaat over de zonde tegen de Heilige Geest. Veroorzaakt die een depressie of veroorzaakt een depressie de gedachte dat we de zonde tegen de Heilige Geest bedreven hebben? Het laatste is het geval. Zet echt snel uit je hoofd dat jij de zonde tegen de Heilige Geest zou hebben bedreven! Als je dat werkelijk zou hebben gedaan, had je geen e-mail aan Refoweb geschreven en was je niet heel de dag aan het bidden en Bijbellezen. Als je de zonde tegen de Heilige Geest had bedreven, leefde je nu in de wereld en had je hartgrondig afscheid van God genomen en was je totaal verhard en geheel onverschillig met het oog op je behoud. En dat lees ik niet in je e-mail. Veel mensen die kampen met een depressie, hebben het gevoel dat zij de zonde tegen de Heilige Geest hebben bedreven. Het is eigenlijk heel eenvoudig: wie ermee worstelt dat hij deze zonde heeft begaan, heeft hem niet begaan. Wie dat wel gedaan heeft, worstelt daar geen ogenblik mee...

Je schrijft dat je het geloof niet meer ervaart zoals voorheen. Dat is een naar gevolg van de depressie die je doormaakt. Ik denk dat als de depressie gaat wijken, je het geloof anders gaat beleven. Dan zal weer terugkomen zoals het vroeger was. In de Bijbel vinden we daar voorbeelden van. Denk bijvoorbeeld aan Psalm 42, 63 en 142. Lees die psalmen eens biddend door en maak ze tot een gebed van jou tot God. Ik geloof vast dat de HEERE de donkerheid in je leven zal laten wijken. Hij is een God vol barmhartigheid en genade en dat wil Hij ook voor jou zijn!

Ik wens je de zegen, de nabijheid en de ondersteuning van de HEERE van harte toe.

Met een hartelijke groet!
Ds. C. J. Droger

Ds. C.J. Droger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Vlaardingen
  • Status:
    Actief
3 reacties
Samanthi
Wat een fijn antwoord.
Jedidjas
Aanvullende Tip:
Tessa van Olst heeft het boek "Depressie ontwapenend" geschreven. Dit boek geeft vanuit Gods Woord zoveel handreikingen
Gratis te bestellen tegen alleen de verzendkosten.

Ook aan te raden bij geestelijke strijd of mildere negatieve gedachten

https://tessavanolstministries.plugandpay.nl/checkout/depressie-ontwapend
Savedbygrace
Heel fijn, dit antwoord!

Zijn er misschien mensen in je omgeving die met je kunnen bidden? Ik heb zelf jarenlang geworsteld met depressies en het hielp me vaak om met medegelovigen te bidden. Voor herstel, maar ook voor rust en Zijn leiding, om staande te kunnen blijven in die duisternis.

Wat het dwangmatige betreft.. God is geen God van religie, maar van relatie. Oftewel: religieus handelen (dwangmatig bidden en lezen) voegt niets toe en breekt voornamelijk af. Ook dit mag je voor Hem neer leggen!

Ik ken je niet, maar ik bid voor je. Hoe uitzichtloos en donker het leven misschien ook lijkt, Hij is bij je, Hij kent je zitten en je staan.