Lieve man maar geen spijt

Ds. B. J. van de Kamp / Geen reacties

Vraag

Sinds een tijdje heb ik verkering met een lieve man. We hebben elkaar wat verteld uit ons verleden. Hij is in een eerdere relatie te ver gegaan met een vrouw. Dit heeft hij beknopt verteld. Hoe lang dit heeft geduurd weet ik niet, wel zei hij dat het goed geweest is voor zijn ontwikkeling. Anders was hij nu gefrustreerd geweest. Ik voel dat dit een afgesloten hoofdstuk is voor hem.

Hij begrijpt niet goed dat dit moeilijk is voor mij en heeft er ook geen spijt van. Hij kan spijt niet zomaar oproepen, zegt hij. Dat begrijp ik en is eerlijk van hem, maar het blokkeert mij. Heeft u een goed advies hiermee om te gaan?

Antwoord

Beste vraagstelster,

Hartelijk dank voor je vraag. Ik begrijp dat dit een gevoelig punt voor je is. Waarschijnlijk heb je al langer naar een relatie verlangd. Nu klikt het en dan komt er zo’n intieme en gevoelige kwestie aan de orde. Er is er jou in de relatie één voorgegaan. En als er nu alleen een kopje koffie was gedronken. Maar er is veel meer gebeurd. Allereerst denk ik, dat je voor jezelf het volgende goed op een rij moet zetten en houden:

Welk principe leeft er voor jou t.a.v. een relatie? Vanuit je gevoel? Vanuit je geloof? Vanuit je verstaan van het Woord van God? Op welke manier maak je kennis met je partner? Zoek je naar een geestelijke basis, naar gezamenlijke belangstellingen en hobby’s? Welke levensstijl wil je graag? Dat geeft je inzicht in wat je wel en niet aankunt.

Uit jouw vraagstelling komt voor mij een diepe teleurstelling naar voren. Ik heb geen beeld van jouw geloofsvisie en Bijbelvisie af kunnen leiden uit jouw gegevens. Maar jouw visie op een relatie is er een van tederheid. Een relatie is uniek en eenmalig. Het is geen kwestie van even iets proberen. Eerst wil je vertrouwen, veiligheid, openheid en eerlijkheid. Elkaar in de ogen kijken en in het hart. Je hebt het gevoel gehad dat je dit waarschijnlijk zou vinden bij deze man, want hij is lief. Dat is hij in zijn eerste uitstraling.

Maar dan komt mondjesmaat naar voren dat er een relatie is geweest, die te ver is gegaan. Er heeft een aantal keren -of heel veel keren- geslachtsgemeenschap plaats gevonden. Het meest intieme wat je elkaar lichamelijk kunt geven, heeft hij weggeven. Dat heeft hem geholpen om van een frustratie af te komen. Hij heeft er geen spijt van. Het is een afgesloten boek voor hem.

Ik vat het nu even strak samen om jou te helpen. Eigenlijk zegt hij: ik had het moeilijk, ik heb mij uitgeleefd. Dat was prima. Maar verder is het niks geworden. Niet over zeuren. Ik ben aan een nieuwe uitdaging toe. En ik verwacht dat jij mij daarin faciliteert. Even kennismaken en dan ga ik met jou naar bed.

Misschien wil je het zo niet gezegd hebben omdat je hem lief vindt. Misschien ben je bang dat het niets wordt en dat kun je eigenlijk niet aan. Misschien wil je niet waar hebben, wat toch wel waar is.

Ik vind het heel sneu voor jou, dat ik het zo moet zeggen, maar ik zeg je het toch zoals ik het zeg om jou te beschermen voor een nog veel grotere teleurstelling. Wat is die frustratie van hem? Hoe vaak zijn ze samen geweest? Als hij jou echt lief vindt, dan vind je het toch heel jammer dat er iets zo intiems met een ander is geweest?! Waarom geeft hij jou niet eerlijk de ruimte om te kunnen beslissen of je wel met hem verder kunt, door op al jouw vragen antwoord te geven?

Hij mag hopen dat jij hem kunt vergeven, maar hij mag nooit eisen dat jij het ook gewoon en normaal vindt. Daarmee geeft hij je te kennen dat hij gewoon een herhaling van zetten wil. Dat moet ook een beetje opschieten, daarom niet meer over praten. Wees op je hoede dat hij je niet gewoon neemt en daarna vindt dat het ook tussen jullie eigenlijk niet is wat hij had gedacht.

Als hij van al deze vragen en gevoelens niets begrijpt, dan ben ik bang dat er nog veel verborgen frustratie aanwezig is. Dat gaat zeker boven komen als jullie relatie langer duurt. Als je nu de moed niet hebt om te breken met deze relatie indien hij niet aan jouw volkomen terechte vragen, verlangens en verwachtingen wil voldoen en dan maar handelt zoals hij wil, dan kom je straks voor een nog veel groter teleurstelling met beschadigingen te staan. Daar wil ik je voor beschermen.

Daarom, ga niet verder als hij jou niet volledig wil informeren. Jij mag uitmaken of de antwoorden voor jou oprecht en eerlijk zijn. Of jij je begrepen en gerespecteerd voelt.

Hartelijk hoop ik je hiermee van dienst te zijn geweest. Veel sterkte en moed toegewenst, want het is een hele vervelende en verdrietige situatie.

Ds. B. J. van de Kamp

Lees meer artikelen over:

seksualiteit voor het huwelijk