Kapot van uitmaken verkering

C. M. Chr. Rots - de Weger / 1 reactie

Vraag

Mijn relatie is nu twee weken geleden uitgemaakt door mijn vriend en ik ben er kapot van. Vooral het aspect dat er niemand meer is tegen wie je je dingen kunt vertellen (mijn band met vrienden/ouders is niet op alle vlakken, zoals geloof, zo goed) en ik geen perspectief meer heb. Het was altijd toeleven naar de dagen dat we elkaar zagen en nu heb ik geen perspectief meer. Hoe kan ik hier het beste mee omgaan? En adviezen als “afleiding zoeken” heb ik al genoeg gekregen.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Liefdesverdriet is een speciaal soort verdriet en helaas moet je er (min of meer) alleen doorheen. Daarbij kun je twee kanten op: je erin ‘vastbijten’ door niet(s) meer te willen, of afleiding zoeken... ja! Het is een goed advies om je te richten op andere dingen en mensen, nieuwe uitdagingen aangaan. Dat je dit laatste niet metéén kunt, is niet erg. Verdriet ís er en mag tijd hebben. Tegelijk helpt het je om eens te analyseren waar je nu precies verdriet om hebt. Je band met anderen is niet zo goed als met je ex-vriend, schrijf je. Dat kan, maar een relatie heeft toch ook en vooral te maken met líéfde? Met géven? Met de ander gelukkig willen maken? Dat is méér dan een goede gesprekspartner hebben en/of zijn.

Je schrijft dat je vriend de relatie heeft uitgemaakt. Daar zal hij zijn redenen voor hebben gehad: heeft hij er iets van verteld? Zo niet, vráág hem er alsnog om, juist omdat het jou erg veel verdriet doet. Gebeurde het zo onverwacht dat je het niet zag aankomen? Nogmaals, nadenken over het hoe en waarom heeft wel degelijk zin. Daarmee komt het ‘perspectief’ vanzelf weer terug, want een wèg terug is er niet. Ben je zover gekomen in je gedachten, dan zal er ook weer ruimte ontstaan voor uitdagingen in afleiding zoeken.

Een aardig boekje dat je zou kunnen raadplegen is “’t Is Uit!”, geschreven door Nico van der Voet. (download gratis!)

Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

verkering uit
1 reactie
kip
veel sterkte.echt erg voor u