Oorverdovend stil rond uitbreiding artikel 1 Grondwet

Ds. H.H. Klomp / Geen reacties

Vraag

Naar aanleiding van het artikel 'Verbod discriminatie om seksuele gerichtheid bijna in Grondwet: ‘Geeft veiligheid' ' vraag ik me af hoe het kan dat ik in de kerk niks hierover hoor, alsof het volkomen langs mensen heen gaat wat dit voor impact kan hebben. Het is net of de kerk in Nederland maar stilletjes blijft over de issues in de hoop ontzien te worden. Maar een dergelijke wet kan heel breed interpreteerbaar zijn en ontzettend gevaarlijk.

Immers, wanneer de kerkelijke tucht wordt toegepast en bijvoorbeeld een dominee zijn functie niet meer mag uitvoeren omdat hij zondige seksuele levensstijlen propagandeert of een homohuwelijk toe wil staan, dan kan dat vanuit deze wet heel makkelijk als een schending van mensen hun rechten worden gezien. Of wanneer een kerk weigert een dergelijk ‘huwelijk’ te voltrekken en aangeklaagd wordt op grond van deze nieuwe wet. Wat dan?

Staan wij daar als kerken wel bij stil? Want het is oorverdovend stil voor mijn gevoel. Wat gaan we als christelijk Nederland doen wanneer dit recht boven ons recht op religie wordt gesteld door een progressieve rechter? Is de kerk dan bereid nee te zeggen tegen de rechter als die ons dwingt om dergelijke dingen te accepteren?

Antwoord

Hallo wezenlijke vraagsteller,

Dank voor die wezenlijke vragen, geestelijk en maatschappelijk betrokken. Terecht getekend als on-heil-spel(l)ende ontwikkeling. Voor kerk en samenleving. Nu al is het zo dat je eigenlijk alleen achter je eigen voordeur en achter de kerkdeur mag zeggen: “alzo spreekt de HEERE!” Niet in het openbare, sociale  leven. Maar als de grondwet in bedoelde zin wordt aangepast -en dat is te vrezen!- mag je het ook in de kerk/op de preekstoel niet meer zeggen. Dat is aangrijpend en zal een stuk lijden gaan betekenen voor Schriftgetrouwe gelovigen. Wat mij betreft, is dit een gebedsonderwerp tijdens de zondagse erediensten en persoonlijk.

Ook heb ik de afgelopen jaren op verzoek enkele lezingen gehouden over deze ontwikkelingen in land en kerk. Toch zet die trend zich door! Tot en met het egoïstische: ik maak zelf wel uit wat goed voor mij is! Mensenrechten in het kwadraat dus! Los van Gods heilzame geboden. Dat heeft ook te maken met het teruglopend aantal Schriftgetrouwe gelovigen in ons land. “De natuurlijke mens begrijpt niet de dingen die van de Geest van God zijn, want ze zijn hem een dwaasheid” (1 Korinthe 2:14).

Gelukkig zijn er over dit onderwerp ook levende en levendige (geloofs)getuigen, in kerk en samenleving. Helaas een slinkende minderheid. Wat dat betreft is die ‘oorverdovende stilte’ een aanklacht tegen onszelf. De hand moet in eigen boezem gestoken en dan komt ze er melaats uit...

Ook binnen sommige kerken vinden mensen nogal eens dat dat zogenaamde ‘regenboogvlag-evangelie’ in onze tijd en samenleving moet kunnen, helaas. Zelfs wereldwijd. Dankbaar ben ik daarom met en voor de publicatie van de Guido de Brèsstichting (wetenschappelijk instituut van de SGP)  onder redactie van drs. J. A. Schipper uit 2022. Titel: “Gendergelijkheid =  transgender personen tussen ideologie en compassie.” Deze bundel geeft een goede doorlichting van de huidige ontwikkelingen op dit gebied. En een duidelijk Bijbelse uitweg. Je kunt er je winst mee doen op de plek waar de Heere je gesteld heeft – in gezin, gemeente en werkmilieu.

Jouw vragen staan midden in de sombere werkelijkheid van vandaag. We (blijven) bidden voor en om mensen van wie geldt: “Doch de geestelijke mens onderscheidt wèl alle dingen, maar hij zelf wordt van niemand onderscheiden”(1 Korinthe 2:15). Zo iemand heeft de zin van Chrìstus! (vers 16). Die geloofsmoed  en dat vrijmoedig geloofsgetuigenis wensen we christen-politici toe, in gemeenten, provincies en de Eerste en Tweede Kamer van de Staten-Generaal.

De Heere mocht Zich nog willen ontfermen, over land en volk en vorstenhuis! Een gezegend 2023 toegewenst!

Groet,
Ds. H. H. Klomp