Verwarring

ir. Raymond H. Warnaar / Geen reacties

Vraag

Waarom denkt een ieder naar zijn eigen ervaring dat hij het juiste antwoord heeft en daarbij ook nog gelijk wil krijgen? Is het niet dat als er een God bestaat, Hij met elk mens afzonderlijk Zijn bedoeling heeft? Waarom willen gelovigen zo de ander op hun manier in het geloof brengen. Het belangrijkste is dat je elk medemens met hart en ziel lief hebt, dan is God bij machte om door jouw goedheid de ander te veranderen. Zoveel gelovigen, zoveel meningen; zoveel predikanten, zoveel uitleg; zoveel mensen, zoveel verwarring. Het belangrijkste is niet oordelen, maar lief hebben. Er staat ook geschreven: alles wat in de vleeshal te koop is moogt gij eten zonder navraag te doen?

De Bijbel heeft zo vaak twee gezichten. Aan de ene kant staat dat God goed is, aan de andere kant staat dat Hij vreselijke daden heeft laten verrichten. Het wordt de christenen wijs gemaakt dat ze in de hemel komen. Jouw tiende is welkom, maar jouw probleem niet. De vrouw in de bijbel gaf haar laatste munt, maar er staat niets over hoe zij het heeft overleefd. Vroeger riep God letterlijk uit de hemel je naam en nu kan je tot je laatste adem wachten... Jezus was gekomen om onze zonden op Zich te nemen, maar kijk eens om je heen: zelfs de dominee zondigt. Als je de dominee belt voor een probleem doet hij een schietgebed of stuurt een ander. De dominee gaat de straat op om in weer en wind te prediken. Denk maar aan de barmhartige Samaritaan: de dominees waren bang, liepen met de bijbel en het Onze-Vader-Schietgebedje snel door. En waarom leidt God de mens in verzoeking? Je komt er nooit onderuit. Geloof is net een cirkel.

Antwoord

Beste vragensteller,

Wat een vragen heb jij! Over gelovigen, hun meningen, predikanten en over God zelf. Wat een verwarring ontstaat er door al die vragen. Inderdaad lijkt het geloof dan een eindeloze cirkel met steeds weer nieuwe aanknopingspunten voor vragen en twijfels.

Mag ik je een eenvoudig advies geven? Stop met al die vragen te stellen en richt je op God. Luister naar Hem en niet naar jezelf en anderen om je heen. In het Bijbelboek Job lezen we hoe de vrienden van Job maar praten, praten en nog eens praten. Om een menselijke verklaring proberen te geven over moeilijke zaken als de ziekte, schuld en zonden van Job. Maar ze zaten er helemaal naast en moesten zwijgen toen God begon te spreken. Zo geldt dat ook voor jou en mij!

Hoe kun je het beste naar God luisteren? Door naar Zijn Zoon de Heere Jezus te luisteren, Die als God ook mens geworden is, om ons gelijk te worden, maar dan zonder enige zonde. Hij is in onze wereld gekomen als kind, heeft er rondgelopen als man, zocht de mensen op om hen te genezen, te onderwijzen en te bemoedigen. Maar boven alles kwam Hij naar onze wereld om de mensen weer te verbinden met God, Zijn Vader. Daarvoor moest Hij geboren worden, lijden, sterven en opstaan uit het graf! Naar Hem mogen en moeten we luisteren! Als we dat doen, dan horen we niet alleen Zijn stem, maar ook de stem van God, Zijn hemelse Vader. Wat zegt Jezus dan allemaal?

Hij stelt zichzelf voor als het levende brood dat uit de hemel nedergedaald is (Joh. 6:51), waardoor we in eeuwigheid zullen leven! Echt leven! Hij presenteert zichzelf als het licht van deze wereld (Joh. 8:12). Als wij Hem volgen zullen we niet meer in de duisternis wandelen, maar het licht van het echte leven hebben! Hij is de toegang tot het echte leven, want zegt Jezus: Ik ben de deur; als iemand door Mij binnenkort, zal hij behouden worden en hij zal ingaan en uitgaan en weide vinden (Joh.10:9). Hij is niet alleen de toegang, maar ook degenen die met ons optrekt als gids en herder, want Hij zegt: Ik ben de goede herder. De goede herder zet zijn leven in voor zijn schapen (Joh. 10:11). Wil je echt weten wie God de Vader is en je ideeën over zijn mogelijke wreedheid echt onderzoeken? Nou, zegt Jezus, volg Mij dan, want Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij (Joh. 14:6). Alleen als je bij Jezus in de buurt bent en blijft zul je rust ervaren, want Hij zegt: Kom tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven (Matth. 11:28).

Zo kan ik nog een poos doorgaan, maar ik wil je aanraden om zelf elke dag Zijn woorden op te zoeken, te lezen en te overdenken. En niet langer te luisteren naar stemmen van andere mensen om je heen. Als het goed is zal de ‘echte’ christen bij jou in de buurt, niet met zijn eigen woorden, meningen, inzichten of daden naar je toe willen komen, om te laten zien wie God is, maar hij zal je wijzen op Zijn Zaligmaker en Leidsman, Jezus Christus. Alleen bij Jezus is rust, wijsheid, vrede en blijdschap!

Is dat niet naïef? Om niet naar mensen te luisteren, maar alleen naar Jezus? Ik moest vanmorgen een gedeelte in mijn dagboek lezen over de leerlingen van Jezus. Ze redeneren en discussiëren onderling over wie de belangrijkste is in Gods Koninkrijk. En wat zegt Jezus? Hij roept een kind bij Zich en zet dat in hun midden. En dan zegt Hij: Voorwaar, Ik zeg u: Als u zich niet verandert en wordt als de kinderen, zult u het Koninkrijk der hemelen beslist niet binnengaan. Wie zich dan zal vernederen (klein maken) als dit kind, die is de belangrijkste in het Koninkrijk der hemelen (Matth. 18:2-5).

Zo werkt het dus bij God: worden als een kind! Zoals een aardse vader of moeder hun kinderen eten geven, beschermen en liefhebben, zo zal God zijn kinderen leiden door het leven, hen beschermen en hen al zijn liefde geven. Ben jij al zo’n kind?

Hartelijke groet,
Raymond Warnaar