'Hier rust' op grafsteen

Redactie Refoweb / 4 reacties

Vraag

Mag je bij een onbekeerd iemand “hier rust” op zijn/haar grafsteen zetten?

Antwoord

Ja. Op die plek rust het lichaam tot de jongste dag, de wederkomst van Christus. Dan worden ziel en lichaam weer met elkaar verenigd. Dan houdt het lichaam op met ‘rusten’ en gaan ziel en lichaam naar hun eeuwige bestemming.

Lees ook het artikel 'Nu oordeel of bij de wederkomst'.

4 reacties
Davinci83
Uiteraard mag dat, want in de bijbel vind je nergens dat dat niet mag. Je kunt je wel afvragen of het passend is. Rust deze persoon echt of verkeerd deze in een toestand waarbij dat woord niet past.
Je noemt het woord 'bekeerd'. Dat woord roept verwarring op. Je bedoeld hoogstwaarschijnlijk 'wedergeboren', oftewel positioneel in geredde toestand tegenover God staan. Wat betreft bekeerd: dan denk ik eerder aan 'dagelijkse' bekering, dus jezelf steeds weer richten (vanuit je nieuwe identiteit in Christus) op het goede/God's wil.
Greenway
Het komt voor mij als begraafplaatsbeheerder wat vreemd over: hier rust.
In het antwoord staat:op die plek rust……
Terwijl het meestal 20 tot 30 jaar is , en dan heeft een gemeente de mogelijkheid om te gaan ruimen en worden de grafstenen verwijderd.
Hier rust is meestal maar tijdelijk.
Omega
Volgens mij zijn er nog genoeg kerkelijke gemeenten met een eigen begraafplaats en eeuwigdurende grafrust. Bovendien worden oude graven rond historische (hervormde) dorpskerken ook niet geruimd. En als de stoffelijke resten bij ruiming in een knekelput terecht komen, dan rust het daar verder tot de wederkomst. Dus zolang een steen op het graf staat, rust daar het 'lichaam'.
WillemB
@Davinci83
Ik begrijp wat je bedoelt, je hebt het over de noodzakelijke dagelijkse heiligmaking.
Maar eerlijk gezegd denk ik dat je het zelf verwarrend maakt, alsof wedergeboorte en bekering (dus ook “gewoon” het bekeerd zijn) niet volledig bij elkaar horen.
Op veel plekken in het Woord lezen we dat mensen zich bekeerden, na de dringende oproep om zich te bekeren.
Dus in de meeste gevallen gaat het in het Woord juist niet om de dagelijkse bekering, maar de eerste en eenmalige ommekeer naar God toe.
Bekeert u en gelooft het Evangelie.