De naam Jahweh in Opwekking 570

Ds. A. Jonker / 2 reacties

Vraag

Bij ons in de gemeente (evangelisch) is er commentaar op opwekking 570, waarbij gesteld wordt dat de naam Jahweh niet gezongen mag worden door de joodse mensen, of als pijnlijk wordt ervaren. Hoe zit dit?

Antwoord

In de Tien Geboden wordt verboden om de Naam van de HEERE ‘ijdel’, dat is leeg/zo maar/ zonder inhoud te gebruiken.

Volgens de gangbare uitleg van christentheologen betekent dit gebod dat we de naam van de HEERE wel mogen gebruiken, maar alleen met de gepaste eerbied. We bidden in het Onze Vader er om dat de Naam van de Heere ‘geheiligd’ wordt.

Het gaat om de naam JHWH, volgens velen ‘Jahweh’, volgens anderen ‘Jahoe’ (zoals bekend gemaakt in Ex. 3:14 Ik zal zijn Die Ik zijn zal, Ik ben Die Ik ben)  en in de Statenvertaling weergegeven met HEERE. In het Jodendom is de traditie ontstaan om de Godsnaam  JHWH niet uit te spreken, maar te vervangen door andere aanduidingen. Zo spreekt men uit Adonai (Heere, Meester, Gebieder) of Hasjeem (de Naam), en door bepaalde Nederlandse gelovigen: De Eeuwige en ook wel geschreven als G’d.

Orthodoxe Joden zullen uit overtuiging de Godsnaam niet uitspreken en in hun spoor veel andere Joden (niet zo orthodox) ook niet.

Joden die in Jezus als de Messias geloven, kunnen zich aansluiten bij het orthodoxe gebruik, maar ook aan een vrijer gebruik zoals dat bij veel niet-Joodse christenen. Dit zal bepalend zijn over de vraag of men Opwekking 570 meezingt ja of nee en of men dit wel of niet als pijnlijk ervaart.

Als christen weten we dat er veel verschillen tussen christenen zijn. Dit is ook het geval onder Joden en Joden die Jezus als Messias belijden.

Ds. A. Jonker

2 reacties
balksplinter
Volgens mij moeten we sowieso geen onderscheid maken tussen de naam HEERE en de naam JHWH, de Één is een vertaling van de Ander, en dus komt het gebruik ervan op het zelfde neer.
hans0166
@ balksplinter

JHWH is de persoonsnaam, HEERE een titel/aanspreeknaam, er is dus wel degelijk verschil. De Statenvertalers hebben dus in feite het gebruik overgenomen om de godsnaam niet te noemen.