Verdiepen in kruiden en planten

Redactie Refoweb / 1 reactie

Vraag

Ik wil me gaan verdiepen in kruiden en planten. Vaak wordt dat gelinkt aan hekserij, maar daar wil ik absoluut niets mee te maken hebben. Ik zie de planten en kruiden als een natuurlijk geneesmiddel van God en tegenwoordig zijn er aan voedsel zoveel niet-natuurlijke stoffen toegevoegd, dat ik het op een meer natuurlijke manier wil proberen. Maar mag dat vanuit Bijbels perspectief? En hoe kun je dat het beste doen? Ik kan niet goed vinden waar ik mijn vragen kan stellen dus doe ik het hier.

Antwoord

In de vraag lees ik twee vragen: mag ik mij in kruiden verdiepen en als tweede, mag ik op een natuurlijke manier voeding gaan gebruiken? Op beide vragen wat mij betreft een ja, dat mag. Het verdiepen in kruiden en planten is denk ik, maar dat is mijn persoonlijke mening, goed. Wij hebben kruiden en planten gekregen om er verstandig mee om te gaan.

Kunnen planten en kruiden een natuurlijke geneeskrachtige werking hebben? In veel gevallen wel, met als kanttekening dat er naar mijn idee misschien nog wel veel meer in zit dan wij als mensen denken/weten en/of vermoeden.

Voor wat betreft onze voeding, er worden inderdaad veel overbodige, (niet) natuurlijke middelen toegevoegd om het aangebodene  de uitstraling/smaak/houdbaarheid etc. te geven. Even een voorbeeld (er zijn er veel meer!!): een mooie onbeschadigde, glimmende appel geïmporteerd uit een ver land die is voor zien van een laagje wax. De gebruikte wax, daar doet ons lichaam niets mee. Onbeschadigde appels; welke bestrijdingsmiddelen zijn er gebruikt? Zitten er op de appel misschien ook nog residuen van bestrijdingsmiddelen? Een eigen (gedeelde) moestuin om daarin groenten en fruit te telen is vanuit meerdere oogpunten een verstandiger besluit. Je hebt dan overzicht wat en waarmee product is behandeld en het bevat geen overbodige toevoegingen etc. om een product langer houdbaar te maken. Naar alle waarschijnlijkheid is een product uit eigen tuin minder fraai om te zien dan die uit een winkel. Een kwestie van keuzes maken.

Hoe je dat het beste kan doen? Gewoon goed nadenken en een eigen bewuste  keuze maken.

Met vriendelijke groet,

Jan van Stuijvenberg
docent voedingsleer

1 reactie
Rembrand
Tot voor, in de geschiedenis, kort , waren er alleen kruiden en natuurlijke planten, vruchten, knollen e.d. om te gebruiken en te eten.
Wellicht moeten we ons afvragen of het gebruik van gif en allerlei veredeling techniek wel in lijn is met de Bijbel.