Inhoud uitverkiezing

Ds. J. van het Goor / Geen reacties

Vraag

Kunt u mij duidelijk uitleggen wat nou de uitverkiezing inhoudt en waarom is die er geweest. Sommigen  beweren dat je net zo los van God kunt leven en je in het wereldse vermaken, want... als je uitverkoren bent dan kom je er toch wel; is het niet nu dan maar later. Daarom deze vraag, dat ik het anderen ook duidelijk uit kan leggen.

Antwoord

Beste vraagsteller/-ster,

Een lang dogmatisch verhaal over verkiezing wil ik niet houden. Ik geloof dat God verkiest en dat Hij dat doet in Christus. Lees de Nederlandse Geloofsbelijdenis, artikel 16! Met andere woorden: wie gelooft in de Heere Jezus Christus, niet alleen met z'n verstand, maar met hart en ziel, die heeft het eeuwige leven (Joh. 3:16). Wij zijn al bijzonder bevoorrecht -wat een genade!- dat wij door middel van het
Verbond dat God gesloten heeft, aan Zijn kant getrokken zijn. Over verkiezing gesproken! Binnen dat verbond worden wij geroepen tot bekering en tot geloof(sovergave). Ik zal niet zeggen, dat er niet tot geloof komen die 'nergens aan deden'. Soms roept de HEERE mensen midden uit het heidendom.

Wij mogen van God horen en verstandelijk reeds weten wie Hij is en in Christus wil zijn. De Heilige Geest wil je ook verder leiden tot Christus. Je mag je aan Hem overgeven. Dan wordt de Heere geëerd en geprezen. En dat nu reeds; en daar gaat het om.

Het is niet van het grootste belang dat jij eenmaal zalig wordt en in de hemel komt. De Heere maakt nu reeds zondaren zalig, opdat ze van nu aan tot in eeuwigheid de Heere zullen roemen en prijzen voor wie Hij is. Gods verkiezing is geen willekeur, maar wie gelooft in Jezus Christus, is uitverkoren om eeuwig te leven de Heere eeuwig te loven. Dat geloof is een gave van God. God zij dank!, want anders kwam niemand tot geloof uit zichzelf.

Trouwens... (ik lees nog een keer je vraag): zou je dat willen, los van God leven? Dan zul je je later in de hemel ook niet thuis kunnen voelen. Ik kan me voorstellen, gelet op hoe mensen spreken (en preken?) dat gezegd wordt: Het maakt niks uit hoe je leeft; als je er komen moet, zul je er wel komen. Dit is echter wel volkomen onbijbels! 't Is maar hoe het lot valt.

God roept ons echter tot geloof in de Heere Jezus Christus. Daarom ben jij, zijn wij geroepen om 'roeping en verkiezing vast te maken' (2 Petrus 1:10). Dan is er geen vraag: ben ik wel uitverkoren? Dan is er vreugde: Gods heeft mij geroepen en in Christus gerechtvaardigd. (Romeinen 8:30).

Tags in dit artikel:

uitverkiezing