Dochtertje wil oorbellen

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Mijn dochter van 5 jaar wil graag oorbellen. Zelf heb ik ook oorbellen. Wat is een verantwoorde leeftijd om dit toe te staan? In haar klas heeft maar één meisje oorbellen. Zelf ben ik niet reformatorisch opgevoed waardoor ik met dit soort vragen aan het twijfelen raak. Mijn man heeft hier niet echt een mening over en vindt het zoals het lijkt wel prima. Hij is wel reformatorisch opgevoed.

Antwoord

Beste mevrouw,

Het spijt mij, maar een pasklaar antwoord heb ik niet op uw vraag over een verantwoorde leeftijd om oorbellen toe te staan. U verbindt uw vraag rechtstreeks aan een reformatorische opvoeding, maar daarbij is onmiddellijk mijn tegenvraag: wat verstaat u onder het begrip reformatorisch? Heeft het dragen van oorbellen niet gewoonweg te maken met mode, met wat mooi gevonden wordt?

Uw dochter van vijf jaar wil ze graag: weet u ook waarom zij dit graag wil? Spiegelt zij zich aan het andere meisje in haar klas? Daar is op zich natuurlijk niets mis mee, maar ik vraag me af hoe zo’n meisje op het idee komt. Of kijkt zij naar u? En juist dat zal aan u waarschijnlijk uw onzekerheid geven omdat u zelf oorbellen draagt. Weet u nog op welke leeftijd u ‘gaatjes’ mocht van uw ouders en hoe graag u dit destijds zelf ook  wilde?

Het enige dat ik u op dit moment kan meegeven is: wellicht is het goed om eens breder te kijken in uw kerkelijke gemeente of eventueel na te vragen bij uw schoonfamilie. Maar dan nog steeds blijft het úw beslissing, die u samen met uw echtgenoot -en uw dochtertje- neemt.

Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

oorbellenopvoeding