Vriend kijkt porno

Ds. H.H. Klomp / Geen reacties

Vraag

Mijn vriend en ik zijn bijna een jaar samen. Hij heeft toegegeven dat hij soms porno kijkt en over andere vrouwen fantaseert. Als er op tv sexy vrouwen zijn, dan merk ik dat hem dat ook opwindt. Ikzelf vind dit ook vreemdgaan, als je in gedachten seks hebt met een andere vrouw. En ik twijfel hierdoor over een toekomst met hem. En wanneer hij zichzelf heeft bevredigd dan knuffelt of zoent hij mij ook niet meer. En ik wil hem zelf ook niet knuffelen als ik weet dat hij net porno heeft gekeken. Stel ik mij nu aan? Of is in gedachten seks hebben met andere vrouwen en opgewonden raken van vrouwen op tv normaal?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Fijn dat je je tot ons wendt om een antwoord op je vraag. Je stelt je beslist niet aan. Integendeel: jij voelt heel goed aan waar het om (moet) gaan in een persoonlijke liefdesrelatie. Als je vriend opgewonden raakt van andere vrouwen tot en met de (zelf)bevrediging toe dan is dat in jullie  wederzijdse liefdesrelatie zonde tegen het zevende gebod. Lees de bijbelse toelichting in de Catechismus (zondag 41).

Maar mijn vraag als antwoord op jouw vragen gaat nog dieper. Is het wel een WEDER-zijdse liefdesrelatie? Met andere woorden: houdt je vriend wel echt van je? Dat een man (en ook een meisje) in de ontwikkeling van seksuele gevoelens de juiste plek moet leren vinden, is duidelijk. Maar daarvoor moet je niet naar sexy vrouwen op tv kijken of naar porno. Daarvoor moet je bij de Bijbel zijn en bij de Heere. De basis voor een huwelijk van liefde en trouw ligt niet in het seksuele, maar in de geestelijke eenheid. En daar mag/moet je biddend aan bouwen in je verkeringstijd – zonder geslachtsgemeenschap.

Porno is zwijnerij op het intiemste vlak – zowel voor een man als voor een vrouw. Door pornografische seks gaat je intimiteit kapot, doordat je je niet houdt aan Gods geboden. En met intimiteit bedoel ik dan niet alleen je geslachtsdelen, maar je diepste zijn. Als je de seksuele gemeenschap los maakt van huwelijk, liefde en trouw, wordt het een ‘hebbedingetje’ uit het schap van de supermarkt: ik moet nu aan mijn trekken komen en ik heb jou daar eventjes bij nodig. En verder: bekijk het maar...! Daarna blijft knuffelen en zoenen achterwege...

Als je vriend hiermee doorgaat belooft dat niet veel goeds voor een eerlijke basis onder je toekomstige huwelijk. Spreek hierover met hem en elkaar. Voor Gods Aangezicht. En als het al te ver heen is, zoek dan een vertrouwenspersoon die jullie verder kan helpen.

Ik hoop dat ik met deze woorden je wat op weg kan helpen. En als er toch echte liefde is voor elkaar, bouw elkaar dan pòsitief op. Leer elkaar geestelijk, dus ‘van binnen’ kennen. Wacht met seks. Eerst moet je een geestelijke eenheid vormen. Dan heb je een hechte basis voor je huwelijk. Daarbinnen hoort de seksuele gemeenschap. Als je echt wederzijds van elkaar houdt, volgt dan de seksuele gemeenschap ‘vanzelf’ en veilig en niet egoïstisch. De kroon daarop is de bevestiging van de intimiteit van man en vrouw en geeft een diepe verbondenheid aan elkaar. Zo bouw je aan en onderhoud je een liefdesrelatie binnen het huwelijk volgens Gen. 1:24, 25 en Efeze 5:28-33.

Zo’n verkeringstijd als voorbereiding op dit bijzondere (huwelijks)geluk wens ik jou en je vriend van harte toe!

Ds. H. H. Klomp

Tags in dit artikel:

porno