Prioriteiten met ADD

Redactie Refoweb / 1 reactie

Vraag

Hoe kun je leren prioriteiten te stellen? Ik heb veel kenmerken van ADD en loop hierin vast sinds ik op mezelf woon. Er zijn zoveel dingen te doen en zoveel ballen in de lucht te houden.

Antwoord

1 reactie
altijdwat
wees creatief en maak gebruik van externe motivatie..
voorbeeld: je huis schoonmaken als er visite komt: dan ga je als een trein.. heb je de hele dag tijd voor huishouden dan gebeurd er niets. Nodig dus iedere week iemand uit zodat je wel 'moet' schoonmaken.
Nodig iemand uit om te eten zodat je wel boodschappen moet doen en eten moet koken

Maak gebruik van de dagen dat je 200% energie hebt.. en accepteer jezelf op de dagen dat het allemaal niet lukt. Je hebt af en toe een bijtank dag nodig..hoort erbij..

Ga pas zitten als je klaar bent, even pauze houden zorgt er vaak voor dat er helemaal niets meer uit je handen komt omdat schakelen lastig is. Dus ruim na t eten direct alles op, zorg dat alles netjes is en gun jezelf daarna pas rust. Doe je dat niet zal t extra lastig worden om alsnog te doen.

Dwing jezelf bijv 1 x per week je administratie op te ruimen en te ordenen, op een vast moment, zet desnoods in agenda of telefoon.
Dat kun je ook doen met bijv de was of bed verschonen enz.. Ligt eraan hoeveel last je hebt van chaos in je hoofd.

Gebruik schoonmaaklijsten van de thuiszorg om overzicht te houden wat je al schoongemaakt hebt afgelopen maand bijv en wat nog niet. Zo hoef je niet ook daar je hoofd nog bij te houden.
Als je jezelf hierin traint dan gaat t op een bepaald moment vanzelf...kan ik nu zeggen;-)