Weeën over de Farizeeën

Ds. H. Korving / Geen reacties

Vraag

Ik luisterde deze week naar het Lukasevangelie en terwijl ik aankwam bij de weeën over de Farizeeën en Schriftgeleerden realiseerde ik me dat ik dit nog vrij vroeg in het Lukasevangelie was, namelijk hoofdstuk 11. En ik weet dat in het Mattheüsevangelie Jezus deze zeven weeën uitsprak in de tempel in Jeruzalem direct voordat hij de tempel verliet en de Olijfberg opging om over het aanstaande oordeel over Jeruzalem te spreken, terwijl hij dit in het Lukasevangelie zei toen hij in het huis van een Farizeeër was om een maaltijd te nuttigen. De chronologie en locatie zijn dus duidelijk verschillend. Heeft Jezus deze zelfde weeën dus meerdere malen tegen verschillende Farizeeën uitgesproken wanneer hij op verschillende plekken kwam? Want dit kan absoluut niet over dezelfde gebeurtenis gaan.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je stelt een begrijpelijke en boeiende vraag. Alleen is er eigenlijk geen antwoord op te geven, omdat wij het niet weten. Misschien moeten we tevreden zijn met de gedachte dat we het ook niet hoeven te weten.

Er is op tal van punten verschil tussen de evangelisten in de volgorde van hun beschrijving van de dingen, verschil in historische context waarin zij hun geschiedenissen plaatsen. Ja, er kan sprake van zijn dat Jezus bepaalde uitspraken meermalen en op meer plekken heeft uitgesproken en dat de ene evangelist de ene keer vermeldt en de andere evangelist de andere keer. Maar we dienen ons ook te realiseren dat wij als 21e eeuwse westerse lezers van een oosters boek van 2000 jaar geleden misschien wel vragen stellen die de schrijver niet had.

Prof. dr. J. van Bruggen heeft destijds een mooie studie geschreven waarin hij o.a. op dit punt ingaat. De verschillen in de beschrijving die de evangelisten geven doen geen afbreuk aan de historiciteit van hetgeen wordt overgeleverd. Er dient echter onder meer rekening gehouden te worden met het perspectief van de verteller en het blikveld van de lezer.
Als je je hierin wilt verdiepen verwijs ik naar zijn boek: Jacob van Bruggen, "Christus op aarde". Kampen 1987. ISBN 90 242 0877 7, met name hoofdstuk 2.

Ik hoop dat mijn beknopte antwoord voor dit moment voldoende is.

Met vriendelijke groet,
Ds. H. Korving

Lees ook de artikelen onder de tags 'Tegenstrijdig' en 'Canoniek'

Lees meer artikelen over:

tegenstrijdig