Stijging bloeddruk

drs. A. Meijer / 1 reactie

Vraag

Gaat je bloeddruk erg stijgen als je geen suiker meer eet? Dat doe ik nu sinds een  paar maanden, tegen de migraine. Het werkt best goed al ben ik er niet helemaal vanaf. Wel heb ik  minder een opgejaagd gevoel. Kortom, het bevalt me goed.

Nu is het zo dat ik wel meer zout eet, ‘s ochtends twee crackers met kaas, ‘s middags drie volkoren boterhammen met bijvoorbeeld kaas, pindakaas, worst of eiersalade. Dan de warme maaltijd en aan het eind van de avond wat ongezouten noten meestal in combinatie met een paar toastjes met kaas (jongbelegen). Ik ben niet heel veel anders gaan eten, maar ik ben hier toch benieuwd naar. Verder drink ik veel theewater en twee kopjes koffie.

Antwoord

Beste vragensteller,

Minder suiker eten verhoogt de bloeddruk niet. Sterker nog, teveel suikers in onze voeding hebben juist (op termijn) een bloeddrukverhogend effect. Gemiddeld genomen geeft een zoutbeperking in de voeding ook een bloeddrukverlagend effect. Dus het is beter niet teveel zout toe te voegen.

Tips voor gezonde voeding kunt u lezen op thuisarts.nl

Met vriendelijke groet,
A. Meijer, huisarts

1 reactie
drj
In aanvulling op het antwoord:
Als je veel thee en koffie drinkt, kan dat wel degelijk je bloeddruk verhogen en dat draagt ook bij aan een opgejaagd gevoel.