Serieus gefrustreerd

W.E. (Wilbert) Weerd / Geen reacties

Vraag

Aan Wilbert Weerd. Ik ben een christelijke jongen van in de 20 en nog single. Ik heb genoeg dates en korte relaties gehad, maar nog geen lange relatie. Nu maak ik mij daar niet zo veel zorgen om, ik zal best een vrouw tegenkomen met wie ik mijn leven wil delen (en zij uiteraard met mij). Bewust bevredig ik mijzelf niet omdat ik dan na afloop altijd een diepe leegte ervaar.

Hierdoor ben ik seksueel echter wel serieus gefrustreerd aan het raken. Dit zorgt er voor dat ik via bijvoorbeeld instagram foto’s van allerlei bekende vrouwen bekijk, die zich zeer uitdagend kleden en ik ook zomaar op straat vrouwen aanspreek om wat te gaan drinken. Dit heeft natuurlijk geen zin omdat deze vrouwen vaak niet christelijk zijn. Als het tot een afspraak komt laat ik het vaak doodbloeden. De frustratie is echt niet gezond meer en staat mijn leven met God ook in de weg (net als zou gebeuren als ik mijzelf wel zou bevredigen). Hoe moet ik hier mee omgaan? Daarnaast bid ik hier al zo’n twee jaar heel concreet voor, maar de hemel lijkt soms wel gesloten...

Antwoord

Dag vragensteller,

Bedankt voor je vraag. Ik begrijp helemaal dat je gefrustreerd bent. Wat je omschrijft als seksuele frustratie zorgt er volgens jou voor dat je foto’s van vrouwen gaat bekijken en willekeurig vrouwen aanspreekt. Je zit vast in een keuze en welke keuze jij ook maakt, dit je leven met God in de weg staat. Je schrijft dat je je weinig zorgen maakt of je een vrouw tegen zal komen. Daarmee lijkt je dit niet als reden of oorzaak te zien. Echter ga je wel vrouwen aanspreken om contact te maken. Daar heb je dus wel een bepaalde behoefte aan. Zelfbevrediging ervaar je als leegte, want je wilt deze bevrediging niet alleen ervaren maar in een liefdevolle verbinding. Deze leegte wil je niet. Echter gaat dat nog steeds voorbij aan een verlangen of behoefte aan liefde en contact.

Het is de leegte, onbereikbaarheid en onvervuld zijn wat je een emotionele frustratie geeft. Volgens Wikipedia is frustratie: “De emotionele toestand van iemand die belemmerd wordt zijn verwachtingen, behoeften of doel te verwezenlijken.” Als je seksueel gefrustreerd zou zijn, dan gaat het over een bepaald seksueel doel, behoefte of verwachting wat geblokkeerd wordt. De diepste behoefte van een mens is niet een lichamelijk orgasme. Een orgasme en seksualiteit kunnen zowel een positieve als een negatieve betekenis hebben. Positief gezien kan het beleven van een orgasme in fijne seksualiteit voor verbinding zorgen, ontspanning en nabijheid. Een orgasme wordt negatief als het samen gaat met schaamte, schuld, geheimzinnigheid en heimelijkheid. Waar je dan echt behoefte aan hebt is seksualiteit met iemand die je begrijpt, lief voor je is, je aanvoelt en andersom. Kortom iemand bij wie je echt verbinding ervaart en bij wie je helemaal jezelf kunt zijn.

Ik denk dat je niet seksueel gefrustreerd bent, maar dat je frustratie over iets anders gaat. Dat je een bepaalde onmacht, teleurstelling of eenzaamheid ervaart. Zoals je ook omschrijft over je gebed: “Ik bid wel maar ontvang niet.” Je doet pogingen om het ‘goed’ te doen, maar er komt geen hulp of steun. Het onderliggende verlangen wat je hebt zou weleens rust, warmte of genegenheid kunnen zijn, maar dat lijkt nu onbereikbaar of onvindbaar. Vanuit die frustratie ga je op zoek naar een uitweg. Je bent op zoek, maar het lijkt onvindbaar. Je verlangt naar echt contact, maar dat lijkt onbereikbaar. Je brengt dit onder de aandacht van God in gebed, maar er is geen reactie. Begrijpelijk dat dit frustrerend is. Wat wil deze frustratie jou vertellen? Neem je gevoel van frustratie serieus, omdat het waarschijnlijk iets wil vertellen waar je naar verlangt. Of het vertelt je iets over jouw behoefte, waarvan je ervaart dat jij dat nodig hebt om zinvol en vervuld leven te leven.

Wat zoek je in deze korte relaties? Je zoekt iets wat je blijkbaar niet vindt. Het kan bijvoorbeeld een verlangen zijn naar iets, of een uitweg ergens vandaan. Ik vermoed dat je gefrustreerd bent over jezelf. De vraag is, waarom je gefrustreerd bent.

Jakobus schrijft in zijn brief: “U bidt verkeerd met het doel het in uw hartstochten door te brengen.” De hartstochten geven strijd en conflicten en is merkbaar in alle delen van het lichaam. Hij schrijft vervolgens dat er een vriendschap met de wereld gesloten is. Wat betekent dat je deze wereld beschouwt als de plek waar je noden en behoeftes vervuld zullen worden. Of dat nu foto’s van vrouwen zijn of die je op straat tegenkomt. Een leven met God bestaat niet zozeer uit deze zaken niet doen, maar uit Hem te kennen. Iets wat hoger en beter is dan de frustratie waar jij jezelf in vast voelt zitten. De weg uit deze frustratie is niet beter je best doen maar naar de wortel gaan waarom je in deze frustratie ervaart.

Dit gedrag kan een leven met God niet in de weg staan want dat moet je juist bij God brengen en met Hem delen. Want de weg tot de Vader is open. Wat je ervaart is een gewetenswroeging. Het is eerder andersom, doordat je Gods’ leiding, wijsheid en woord mist in wat je nu doormaakt, ga je deze dingen doen. Ik denk dat je op een dieper niveau tot erkenning en inzicht mag komen wie je werkelijk bent en als je dat inzicht en die erkenning hebt, dat dan Gods licht en Zijn woord over je leven mag schijnen. Je zicht krijgt op wie jij bent en bovenal wie Jezus Christus is. Hem te kennen is het Eeuwige Leven. Als dat je doel is zul je niet gefrustreerd raken want Hij laat zich vinden.

Wilbert Weerd