Christus is de inhoud van de beloften van God

Ds. C. Harinck / Geen reacties

Vraag

Een vraag voor ds. C. Harinck. Vaak wordt gezegd: Christus is de grote inhoud van al de beloften van God. Hoe wordt dit bedoeld? Op welke manier is Hij dat?

En wat is de verhouding tussen geloven in Gods beloften en geloven in de Heere Jezus? Is dat hetzelfde? En zo ja, wat is de relatie tussen deze twee? Waarom is vertrouwen op Gods beloften ook vertrouwen op de Heere Jezus?

Hartelijke groet, een jongere.

Antwoord

Beste jongere,

Het is niet zo moeilijk als je bedenkt dat God niets aan een gevallen en strafwaardig mens kan beloven buiten Christus. De grote Paradijsbelofte, de moederbelofte, is een belofte van de komende Christus. Alle volgende beloften in de Bijbel staan daarmee in verband. In Christus kan God beloven dat ieder die in Hem gelooft niet zal verderven maar het eeuwige leven zal ontvangen, Johannes 3:16. Petrus zegt van die belofte tot de verslagen Joden dat hen die belofte toekomt. Dat betekent niet dat ze de inhoud van de belofte reeds bezitten, maar dat ze mogen komen om in de weg van bekering en berouw de inhoud van die belofte op te eisen. Zo spreken de oudvaders daarover. Indien zondaren niets was beloofd was er ook niet om op te hopen. Jezus belooft je dat wanneer je komt Hij je niet zal uitwerpen. Zo kom je in het bezit van het beloofde. Alle beloften zijn Ja en Amen in Christus, 2 Korinthe 1:20. Genoeg redenen om met de belofte werkzaam te zijn.

Ik wens je dit van harte toe,
Ds. C. Harinck

Tags in dit artikel:

belofte(n)