Hindoeïstische rituelen bij trouwen

Ds. T.A. Bakker / 3 reacties

Vraag

Mijn zusje gaat begin 2024 trouwen. Nu is haar verloofde van huisuit  hindoeïstisch. Mijn zusje is niet christelijk, maar agnost. Wanneer zij gaan trouwen zullen mijn familieleden (onder wie ik) mee moeten doen aan de hindoeïstische rituelen. Mijn ouders en ik zijn wel christelijk, mijn broers niet. Wanneer wij niet mee doen aan deze rituelen, wordt het lastig om de Hindoestaanse inzegeningen mee te doen.

Ik weet dat je geen andere goden mag aanbidden. Maar ik vraag mij toch af, als ik dit zonder enige betekenis voor mij doe, of dit toch kan? Ergens weet ik wel het antwoord wel, maar ik wil deze vraag toch nog stellen.

Antwoord

Beste vragensteller,

Interessant dat je een vraag stelt waarop je zelf het antwoord al weet... Maar ik weet niet welk antwoord jij in gedachten hebt! Tenminste, je schrijft het niet expliciet. Ik vermoed dat je weet dat je niet mee mag doen met deze hindoeïstische rituelen. Ik zou met klem willen adviseren dat ook niet te doen. Geldt hier niet het woord van Jezus: “Die vader of moeder liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig; en die zoon of dochter liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig; en die zijn kruis niet op zich neemt en Mij navolgt, is Mijns niet waardig” (Mattheüs 10:37-38)? Je mag aanvullen: wie zijn zusje liefheeft boven Mij, is Mij niet waard. Hier nee tegen zeggen geeft je een geweldige gelegenheid om te laten zien dat Jezus alles voor je is. Leg het dan ook uit, spreek erover met je zusje. Al zal ze het misschien niet begrijpen en wellicht emotioneel zijn, het zal haar en de rest van de familie wel duidelijk maken dat je onvoorwaardelijk loyaal bent aan Jezus Christus.

Hartelijke groet,
Ds. T. A. Bakker

Lees meer artikelen over:

hindoeïsme
3 reacties
Rembrand
Weet je ook wat de rituelen zijn en wat ze inhouden? Wat voor rol zou er van je verwacht worden? Kun je ook als toeschouwer aanwezig zijn?
Svw
Volgens mij staat het hindoeïsme in verbinding met occulte krachten. Als je filmpjes kijkt van bepaalde gebruiken zie je dat mensen helemaal gaan schudden als ze de goden op gaan roepen. Wie anders dan de satan zou dat dan doen? Ik zou hier ver van af blijven. Ook al is het pijnlijk voor je zusje. Leg het haar in liefde uit. Dat je dat niet kan omdat jij gelooft dat het licht geen gemeenschap mag/kan hebben met de duisternis. Dat je jou God lief moet/wil hebben boven alles, en daarom ook dit pijnlijke besluit moet nemen.
Samanthi
Je kunt ook alleen naar het burgerlijk huwelijk gaan, als dat er ook in begrepen is, zou ik het advies opvolgen en je er van distantiëren.