Heere of God met 1 of allemaal hoofdletters

Ds. J.L. Schreuders / Geen reacties

Vraag

Waarom staat er de ene keer in de Bijbel "Heere of God" met de eerste letter een hoofdletter en de andere keer de hele naam met allemaal hoofdletters?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het antwoord op je vraag is vrij eenvoudig. Het betreft de naam Heere wat de schrijfwijze betreft. De naam God valt buiten beschouwing omdat die altijd met één hoofdletter wordt geschreven. Bij de naam Heere is dat inderdaad anders. Het zit zo. Als er HEERE staat (met vijf kapitale letters) is dat in de SV weergave van de verbondsnaam Jahweh. Die naam is eigenlijk niet te vertalen of het moet zijn met ''Ík ben'' of ''Hij, Die is.'' Om toch duidelijk te maken dat er in de Hebreeuwse grondtaal deze bijzondere naam staat, waarmee Hij zich aan Mozes kenbaar maakte bij de brandende braambos hebben de Statenvertalers ervoor gekozen deze naam op een bijzondere wijze te spellen: vijf hoofdletter en een eerbieds -e aan het eind (zoals huize, vrouwe).

Staat er echter Heere (met één hoofdletter) dan staat er in de grondtaal een andere godsnaam, namelijk  de naam Adonai. Die naam duidt God aan als Eigenaar, Bezitter, Meester van alles. In al die gevallen (en dat zijn er ook best veel) staat in de grondtaal dus geen Jahweh (de verbondsnaam). De SV is daar heel consequent in. En terecht want het zijn twee heel verschillende namen, die ook een verschillende betekenis hebben. Soms staat er de HEERE Heere. Dan staat er dus: Jahweh, die de Meester en Gebieder is. Wordt deze dubbele aanduiding gebruikt dan is het altijd de ene met de vijf hoofdletters (Jahweh), de andere maar met één hoofdletter (Adonai). God wordt dan dus met een dubbele naam aangeduid. Hopelijk is het je duidelijk geworden.

Aalst, ds. J. L. Schreuders

Tags in dit artikel:

Gods naam