Mannelijk hormoon en zwangerschap

dr. A. Logmans / Geen reacties

Vraag

Als je als vrouw veel mannelijk hormoon in je lichaam hebt, raak je dan minder snel zwanger?

Antwoord

Ja, vrouwen met mannelijk hormoon worden minder gauw zwanger, het mannelijk hormoon werkt als een soort anticonceptiepil. Er zijn echter niet zoveel vrouwen met een teveel aan mannelijk hormoon. Het komt vaker voor dat de hormonale balans, bijvoorbeeld door overgewicht, in de war is. Dat geeft overigens ook meer kans op ongewenste kinderloosheid. Een enkel consult bij de gynaecoloog doet geen wonderen, maar geeft wel wat meer duidelijkheid.

Groet, dr. A. Logmans

Lees meer artikelen over:

hormonen