Is op vakantie gaan zonde?

N.J. Teerds / Geen reacties

Vraag

Een vraag aan iemand uit de Gereformeerde Gemeenten. Ik heb een vraag over op vakantie gaan. Ik hoorde van een dominee dat op vakantie gaan niet mag en een zonde is. Nu gaat mijn vader er best makkelijk in mee wat de dominee ergens van zegt. Ik ga dit jaar met het vliegtuig op vakantie. Mijn vader is het er niet mee eens, want een mens hoort niet in de lucht. Ik zie er verder niet veel verkeerds in want als je met een oprecht hart bidt, geloof ik dat God dat zal horen.

Nu ga ik zelf ook heel erg twijfelen of ik hier wel goed aan doe als ik op vakantie ga. Is het nu echt een zonde? Ik snap wel dat je je christelijk moet gedragen waar op de wereld je ook bent en dat je op zondag de rustdag houdt en Gods Woord blijft lezen, daar ben ik het ook mee eens. Maar is vliegen naar een ander land dan echt verkeerd? Is vakantie echt een zonde?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je stelt je vraag wel op een heel bijzonder moment, want een groot deel van Nederland heeft vakantie. Is op vakantie gaan zonde? Allereerst wil ik zeggen dat deze vraag niet nieuw is en dat ik die in mijn jonge jaren ook verschillende keren gehoord heb. Graag zou ik met die dominee eens in gesprek gaan over de vraag waarom hij zegt dat vakantie zonde is. Wat bedoelt hij daarmee?

Enkele opmerkingen:

1. Zelf heb ik de tijd nog gekend dat er van een zesdaagse werkweek overgeschakeld werd naar een vijfdaagse werkweek. Voor velen uit onze gemeenten was dat helemaal verkeerd, want er staat in de Bijbel: Zes dagen zult gij arbeiden. Van dat standpunt horen we niet veel meer.

2. Op vakantie gaan zat er vroeger voor velen -en ik denk ook nu nog wel- niet in. De middelen waren er niet en hooguit bracht men een familiebezoek. Veel mensen krijgen nu vakantiegeld en hebben vaak wel de mogelijkheid om op vakantie te gaan.

3. De behoefte aan vakantie, of wel een rustperiode was minder, de tijd was lang niet zo gestrest als vandaag. Daarom is de behoefte aan rust in deze gejaagde tijd veel groter.

Met bovenstaande opmerkingen wil ik aangeven dat er veel veranderd is en dat daarmee ook opvattingen kunnen veranderen. De meeste, ook predikanten, nemen enkele weken van rust. De vraag is: is dat zonde? Eerst wil ik zeggen, dat degenen die daarvan in het geweten overtuigd zijn, zeker niet op vakantie moeten gaan. Die mensen gaan dan ‘over hun geweten heen’ en dat is niet aan te raden. Hun standpunt moet echter niet op anderen gelegd worden. Zijn al die predikanten, die even met hun gezin (!) ertussenuit zijn, in overtreding? Ik denk dat we dat niet mogen stellen. In diverse tijdschriften verschenen juist de laatste weken artikelen over het met vakantie gaan en het geoorloofde en zelfs nuttige ervan.

De vraag is: Wat is zonde? Dat is het overtreden van Gods wet, niet luisteren naar wat de Heere in Zijn Woord zegt. Een leven zonder God is een zondig leven. Dat geldt elke dag en in elke situatie, of je nu wel of niet op vakantie gaat.

Tegen een groep leerlingen van groep 8 die afscheid nam, werd gezegd: “Je hebt nu meer tijd om in je Bijbel te lezen en dat te overdenken.” Dat geldt ons allemaal!

Terecht merk je op dat -waar je ook bent- je je christelijk moet gedragen en de zondag in ere moet kunnen houden.  De Heere is niet aan tijd en plaats gebonden en kan in de weg der middelen Zijn zegen geven.

Samenvattend zou ik willen zeggen: Respecteer degenen, die er anders over denken, maar ga een rustperiode in, waarin je juist tijd inruimt voor de Heere en Zijn dienst. Want het geldt: maar de (levens)tijd is voorts kort (...)!

Voor de vraag of je met het vliegtuig mag reizen, is het antwoord gelijkluidend aan het bovenstaande. Begin vorige eeuw reisden predikanten per schip over de oceaan naar bijvoorbeeld Amerika. Velen van Gods kinderen en knechten waren er toen van overtuigd dat vliegen niet geoorloofd was. Naarmate de tijd voortschreed, veranderden de opvattingen. Veel van de predikanten reizen nu per vliegtuig naar Amerika, naar de zendingsvelden en naar Zuid-Afrika, enz. Naar mijn mening moeten alle vervoersmiddelen biddend om bewaring gebruikt worden. Zelfs als je loopt, heb je bewaring nodig. Als wij ‘s morgens de dag beginnen, is een gebed om bewaring dan ook onmisbaar. En vergeet ook niet te danken als de Heere met Zijn trouwe zorg je omringde.

Lees ook: 'Vliegen'

Vandaag zijn er wel veel bezwaren tegen vliegen, maar die liggen op het terrein het milieu. Laten we over het geweten van anderen niet oordelen. Laten we deze mensen ook niet veroordelen. Dat geldt dan wederzijds. Toon respect voor elkaar.

Een goede en gezegende vakantie toegewenst!

N. J. Teerds

Tags in dit artikel:

vakantie