(Niet) samen in het koninkrijk van God

Ds. S.T. Lagendijk / Geen reacties

19-07-2018, 11:42

Vraag

Kom je als ongetrouwd stel (man hervormd, kinderdoop, moet nog geloofsdoop doen; vrouw, volwassenen gedoopt en baptist) samen in het koninkrijk van God wanneer een van beiden overspel heeft gepleegd?


Antwoord

Als ik je vraag goed begrijp, noem je in je vraag drie dingen.

In de eerste plaats noem je dat één van beiden overspel gepleegd heeft. Mijn vraag zou zijn wat je met overspel bedoelt. Als je bedoelt dat één van beiden met een ander het bed gedeeld heeft, dan is hij/zij daarmee aan die ander verbonden. Door met iemand seksuele omgang te hebben, bindt je jezelf aan die ander voor het leven. Eén van twee behoort dus een ander toe. Het zal duidelijk zijn dat dit ook gevolgen heeft voor jullie relatie. Naast alle verdriet wat één van jullie de ander heeft aangedaan door overspel te plegen. Misschien is het goed om de situatie met je predikant te bespreken. Niet alleen voor je relatie is overspel een groot probleem, ook tegenover de Heere. Tenzij dat er sprake is van inkeer, berouw over de zonde en terugkeer tot God om Hem te smeken om vergeving, is er geen toegang tot de hemel. 

Het tweede wat je noemt is het punt van de doop. In je vraag lijk je te suggereren dat geloofsdoop nodig is om in de hemel te komen. Zelf geloof ik dat Gods verbond ook de kinderen insluit en dat kinderen daarom ook gedoopt mogen en moeten worden. Maar hoe je ook denkt over de vraag rondom de kinderdoop of geloofsdoop: we komen niet in de hemel omdat we gedoopt zijn, maar wanneer we door het geloof delen in het offer van Christus.

Het derde wat je noemt in je vraag is het punt van samen in de hemel komen. In Markus 12:25 zegt de Heere Jezus dat er in de hemel geen huwelijken meer zullen zijn. In de hemel ben je niet meer door de huwelijksband als man en vrouw aan elkaar verbonden. In die zin is er geen ‘samen’ meer in de hemel. Er is wel een andere band in de hemel. In de hemel ben je door je band aan Christus verbonden met iedereen die daar is.

Ds. S. T. Lagendijk

Tags in dit artikel:

overspel
Dit artikel is beantwoord door

Ds. S.T. Lagendijk

  • Geboortedatum:
    17-05-1983
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Goes
  • Status:
    Actief
44 artikelen
Ds. S.T. Lagendijk

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

Ik heb net een maand een relatie achter de rug met een fantastische meid. Het probleem was dat ze geen christen was. Ik ben in deze relatie het geloof redelijk kwijtgeraakt en heb hier ook weinig in g...
Geen reacties
19-07-2016
Ik ben verliefd op een jongen, de broer van mijn vriendin en ik weet niet of hij ook op mij is. Ik kan nergens anders meer aan denken. Wat moet ik doen? Ik durf niet te zeggen dat ik op hem verliefd b...
1 reactie
19-07-2012
 Ik heb sinds acht maanden verkering met een hele lieve jongen, maar we hebben de laatste tijd veel onenigheid omdat hij verschrikkelijk jaloers en wantrouwend is tegen over mij. We zijn wel allebei e...
Geen reacties
19-07-2008
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering