Man komt niet los van porno

C. den Hamer / Geen reacties

Vraag

Mijn man heeft een pornoverleden en dwingt mij tot orale seks. Hij geeft toe dat dit fout is, maar het gebeurt steeds weer. Als ik apart ga slapen komt hij ’s nacht bij me liggen met zijn arm om mij heen. Ik geef aan wat zijn gedrag met mij doet, maar ik lijk hem niet te bereiken. De boodschap komt niet aan.

Het wat er gebeurd is dat ik hem niet meer vertrouw en m’n liefde voor hem bekoeld raakt. Ik geloof ook niet meer dat hij gestopt is met porno. Een concreet gesprek over waardoor het misgaat komt er niet. Ik moet het met een spijtbetuigingen en beloften dat ‘t niet weer gebeurd doen, maar het is elke keer weer aftellen tot het mis gaat.

Wat kan ik nu nog doen om dit te veranderen? Hoe kan een man dit steeds weer doen zonder een seksverslaving of ander probleem op dat gebied te hebben (hij beweert dat hij alles onder controle heeft m.b.t. porno)? Wat kan de oorzaak zijn? Ik begrijp het niet en dat frustreert misschien nog wel meer dan wat er gebeurt.

Antwoord

Beste mevrouw,

Uw vraag gelezen waarop ik nu zal reflecteren.

Ik constateer dat u op meerdere gebieden problemen ondervindt met het gedrag van uw man. Er is sprake van een pornoverleden waarmee hij gestopt leek, wat u inmiddels niet meer gelooft. Daarbij mist u een betrouwbaar gesprek over nagekomen afspraken. U meldt dat zijn spijtbetuigingen en beloften steeds worden geschonden, waardoor u hem niet meer vertrouwt en uw gevoelens voor hem bekoelen. Ondanks uw melding wat zijn gedragingen bij u teweeg brengen heeft u niet het gevoel dat u hem bereikt. U vraagt zich af wat u kunt doen om zijn gedrag en inzet te doen veranderen.

Dat kunt u niet. U kunt alleen binnen gesprekken aangeven in welk gevaar uw huwelijk verkeert en dat u echt anders met elkaar wilt om gaan. Het is aan hem om zelf verantwoordelijkheid te nemen voor uw gezamenlijke huwelijk en voor zijn door u ongewenste gedragingen die het huwelijksleven bedreigen. Het zou al een stap vooruit zijn als u samen kunt constateren dat het anders moet. Als het uw man ondanks pogingen niet lukt de problemen zelf aan te pakken is het raadzaam dat hij hiervoor externe hulp zoekt. Binnen dat traject kan er mogelijk ook aandacht zijn de onderlinge communicatieproblemen en het gemis aan betrouwbare afstemming waarbij u ook kan worden betrokken.

U vraagt zich af wat de oorzaak kan zijn. Hier krijgt u pas zicht op als uw man zich bewust wordt, al dan niet met hulp,  wat de oorzakelijke- en instandhoudende factoren zijn die leiden tot onwenselijk gedrag en het u wordt verteld.

Wat uw situatie ernstig maakt is dat er voor u ongewenst seksueel grensoverschrijdend gedrag plaatsvindt wat zich steeds herhaalt. U schrijft, als ik het goed begrijp, dat u man zelf ook een oordeel heeft over zijn pornoverleden en het u dwingen tot orale seks. Dat is in ieder geval een conclusie waar u het samen over eens lijkt te zijn en mogelijk een gezamenlijk vertrekpunt als start.

Seksualiteit en het delen ervan en de wijze waarop is wat partners zelf binnen het respect van aangegeven wederzijdse grenzen behoren af te stemmen. Dat is iets wat binnen iedere relatie anders kan zijn van wat aan variatie mogelijk is of niet. Het belangrijkste is dat wat men samen doet wederzijdse instemming heeft. Wensen en verlangens kunnen worden besproken en gedeeld waarvoor men kiest.

Intimiteit, waaronder seksualiteit in het kunnen delen ervan, is iets moois wat ons gegeven is door de Schepper. Dat vraagt om zorgvuldigheid in omgang met elkaar binnen relaties wat betekent elkaar dienen, waarderen en respecteren en dan ontvangt men rijkelijk.

Hartelijke groet,
Kees den Hamer,
Psychotherapeut-BIG/Seksuoloog NVVS

Lees meer artikelen over:

porno