Hotstone massage

prof. dr. M.J. Paul / Geen reacties

Vraag

Voor mijn man heb ik in de kringloopwinkel een hotstone massageset gekocht. Met als bedoeling hem na zware lichamelijke arbeid te laten ontspannen (rugklachten). Op Google zocht ik naar de techniek hiervoor en las dat de stenen (hotstones) helpen bij het verbinding maken tussen lichaam en geest. Allerlei spirituele sites verkochten dit of de stenen hiervoor. Kan ik het gebruiken zonder onbewust met occulte zaken bezig te zijn?

Antwoord

De hotstone massage komt oorspronkelijk van de Indianen. Vroeger gebruikten zij lavastenen (basaltstenen) die opgewarmd waren om hun stamgenoten met chronische pijn te behandelen. Dit was effectief omdat zulke stenen goed warmte kunnen vasthouden. De warmte van de stenen zorgt ervoor dat de betreffende spiergroepen ontspannen worden, onder andere door een betere bloedtoevoer.

In de huidige behandelingen worden hete, warme en koude stenen gebruikt. Tevens zijn er allerlei vormen van massage. Het betekent wel dat je op de hoogte moet zijn van de mogelijkheden de stenen te gebruiken en hoe het beste te masseren.

Inderdaad verkopen spirituele sites deze stenen en zijn er ook in het alternatieve circuit allerlei behandelingen mogelijk. In de situatie thuis is dat allemaal niet aan de orde. Daar kun je zelf het gebruik bepalen.

Prof. dr. M. J. Paul

Tags in dit artikel:

occult